Hvem skal køre ved siden af Kevin i 2023?

Der er to kandidater, der bejler til sædet ved siden af Magnussen. BMF1-redaktionen er kommet med vores fordele og ulemper ved de to bud på en mulig holdkammerat til Magnussen.

Monaco GP fredag . Copyright Haas F1

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 27/10 2022 klokken 18:10

Der er kun et sæde, der mangler at blive offentliggjort i Formel 1. Og der er meget, der tyder på, at det bliver en kamp mellem to tyskere.

Belgiens Grand Prix 2022. Mick Schumacher med Günther SteinerBelgiens Grand Prix 2022. Mick Schumacher med Günther Steiner
Copyright Haas F1


Mick Schumacher:

Schumacher havde en svær sæsonstart, hvor han havde problemer med at køre op med Magnussen. Bedømt på antal point havde den tidligere F2-vinder scoret 0 point, kontra Magnussens 15 point i de første otte løb.

Ydermere havde tyskeren kun formået at udkvalifierce sin teamkollega to gange ud af otte mulige.

Når man så samlet set kiggede på Schumachers pointhøst og den generelle afstand til Magnussen efter otte løb.

Så kunne man nemt konkludere, at den 23-årige racerkører allerede led under et stort pres tidligt i sæsonen.

Schumacher var også involveret i nogle store uheld i starten af sæsonen i Jeddah og i Monaco, som kostede Haas-teamet mange penge.

Og netop penge er ikke noget, der hænger på træerne for det amerikansk-ejede-hold. Haas-chefen, Güenther Steiner, har også udtalt sig kritisk om Schumachers crashes.

Men siden det canadiske grand prix, var det som om, at der skete noget med tyskeren. Schumacher blev dog udkvalificeret af Kevin i Canada, men han lå til at score point, indtil at bilen gav op.

Det lille momentum som Schumacher fik fra weekenden i Canada, fortsatte i Silverstone og i Østrig, hvor han formåede at score point i begge løb - og endda foran Magnussen i begge løb.

Det er sågar lykkedes for Schumacher at slutte foran Magnussen fem gange ud af de seneste ni løb de begge har gennemført.

Det viser, at Schumacher har forbedret sig siden starten af sæsonen. Han er kommet tættere på Magnussen og nogle gange formår han endda at slå Magnussen.

Og med sine kun 23 år, så har tyskeren stadig store muligheder for at forbedre sig i takt med, at han får mere erfaring.

Det taler for, at Haas skal beholde ham.
HülkenbergHülkenberg
Copyright Aston Martin


Nico Hülkenberg:

Hulkenberg har ikke kørt fast i Formel 1 siden 2019, men han har fået nogle indhop som reservekører, når andre kørere har været udenfor på grund af corona.

De få gange tyskeren har kørt, har han imponeret og vist, at han stadig har farten til at køre i Formel 1.

Udover det er Hülkenberg en erfaren kører, som ikke er kendt for at smadre sin racer ind i væggen. Det er noget Schumacher har haft en tendens til at gøre.

Hülkenberg har også vist i de år, han har kørt i motorsportens kongeklasse, at han er en god midterkører, hvor han blandt andet har kørt lige op med Perez, da de to kørte sammen.

Udover det slog han Sainz, da de to var holdkammerater tilbage i 2018.

Haas får sig en hurtig kører med Hülkenberg, der også vil kunne udfordre Magnussen og måske endda slå ham.

Bagsiden ved Hülkenberg er hans alder. Tyskeren er 35 år, og der er ikke meget fremtid i ham kontra Schumacher.

Det er heller ikke til at vide, hvordan Magnussen og Hülkenberg vil komme til at samarbejde, da de tidligere har haft deres kontroverser, som alle nok kan huske.

Dog har de begge to lagt det bag sig og måske kan de to kamphaner arbejde godt sammen.

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mexicos GP: løbsoptakt FIA-forvirring: tager point fra Magnussen »