Austin - 1. frie træning: Håb for Haas?

Kevin Magnussen leverede en mere en godkendt præstation med den femte bedste tid i den første frie træning til USA's F1-grandprix. Virker opdateringerne på den nye Haas?

USA's GP 2019 . Copyright McLaren Media - Zak Mauger

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 20/10 2023 klokken 21:10

Selv om vi er ved at være sidst på sæsonen, har flere teams haft flere store opdateringer med til Austin, især Haas, Mercedes og Aston Martin. Har de virket?

Den første frie træning i Austin er også den eneste frie træning.

Derfor var det ekstra vigtigt for især Haas, Mercedes og Aston Martin at få testet, om deres opdateringer på bilerne rent faktisk virker.

Updateret Haas i Austin. USA's GP 2023Updateret Haas i Austin. USA's GP 2023
Copyright Bil Magasinet BMF1


Selv om man aldrig skal lægge for meget i tiderne fra de frie træninger, så må det umiddelbare svar blive: ja og nej.

Kevin Magnussen ser ud til at have fundet farten i den opdaterede Haas og landede som nr. 5 ca. 0,5 sekund efter Verstappen, der endte med at sætte hurtigste tid.

Magnussens teamkammerat, tyske Nico Hülkenberg, endte på en fin 9. plads ca. 0,3 sekund efter danskeren.

Selv om Verstappen satte hurtigste omgangstid, ser Red Bull ikke ud til at være urørlige: Charles Leclerc var blot 0,156 sekund efter Verstappen, og Lewis Hamilton ser også ud til at være hurtig, men blev dog hindret på sin hurtigste omgang. Alligevel var det nok til en 3. bedste tid.

Værre ser det dog ud for Aston Martin, der fortsat kæmper med at få deres bil til at virke: Lance Stroll fik hurtigt tekniske problemer med bilen, og Alonso endte kun som nummer 18, næsten 2 sekunder efter Verstappen.

Mange kørere kæmpede med at holde hovedet koldt i det varme vejr, hvor det i skrivende stund er 34 grader: Oscar Piastri måtte en hård tur i græsset, da han kortvarigt mistede herredømmet over bilen.

De Williams-kørere Albon og Sargeant overraskede positivt, mens den tilbagevendte Daniel Ricciardo måtte se sig slået af Tsunoda.

McLaren havde en overraskende svag fri træning med placeringerne 15 og 19 for henholdsvist Norris og Piastri på trods af, at Norris i midten af træning satte den hurtigste tid.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:35.912 + 0.000 23
2. Charles Leclerc Ferrari
S
1:36.068 + 0.156 24
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:36.193 + 0.281 23
4. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:36.212 + 0.300 23
5. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:36.472 + 0.560 21
6. George Russell Mercedes AMG
S
1:36.474 + 0.562 24
7. Alexander Albon Williams
S
1:36.492 + 0.580 20
8. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:36.533 + 0.621 23
9. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
S
1:36.702 + 0.790 21
10. Pierre Gasly Alpine F1
S
1:36.705 + 0.793 21
11. Logan Sargeant Williams
S
1:36.987 + 1.075 26
12. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:37.066 + 1.154 22
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:37.104 + 1.192 25
14. Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri
S
1:37.152 + 1.240 24
15. Lando Norris McLaren
M
1:37.256 + 1.344 21
18. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
H
1:37.840 + 1.928 19
19. Oscar Piastri McLaren
M
1:38.420 + 2.508 22
20. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
H
1:39.940 + 4.028 5
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Rygter om magtkamp hos Red Bull Austin - kvalifikation: Leclerc på pole – Kevin ku »