Frankrigs GP: Løbet LIVE - Sejr til Hamilton

Velkommen til BMF1s LIVE-dækning af Frankrigs Grandprix på den farverige bane Circuit Paul Ricard i Sydfrankrig, hvor løbet sluttede med Lewis Hamilton som vinder.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 23/6 2019 klokken 14:06

Denne søndags Formel 1-løb køres på banen Circuit Paul Ricard, der er beliggende i Le Castellet, tæt ved Marseille i Provence-Alpes-Côte d'Azur. I perioden 1971 til 1990 blev Frankrigs Grand kørt 14 gange på banen, der også anvendes som en avanceret testbane for flere F1-teams, men nu er den tilbage som en fast bane på kalenderen.

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at Mercedes dominerer denne weekend, men noget tyder på, at den farverige asfalt passer helt specielt godt til sølvpilene med Lewis Hamilton og Valtteri Bottas bag rattet.

Frankrigs Grand Prix 2018 - Sergey Sirotkin på Paul Richard banenEt view over den farverige Circuit Paul Ricard..
Copyright Williams F1


I næsten modsatte ende befinder Haas F1 sig, og banen passer på ingen måde det amerikanske team, som inden for de seneste løb har haft mere end svært ved at få point på saldoen. En frustrerende oplevelse for Kevin Magnussen og Romain Grosjean, hvor sidstnævnte netop har udtalt, at det snart må være slut med at bebrejde bilen, men i stedet kigge indad i teamet efter et svar på den manglende performance.

Det hidsige midterfelt bliver nu domineret af McLaren, som er ved at finde tilbage til den fart, som et team af den størrelse og med den økonomi bør have. Lando Norris og Carlos Sainz Jr. har vist fine takter.

Vejret: Sol og skyfrit
Luftfugtighed: 41%
Banetemperatur: 55 gr.

Vi dækker løbet LIVE herunder fra løbsstarten kl. 15:10.

Bilerne kører ud på deres formationsomgang.

1/53
Lamperne slukker og bilerne går ind i Sving 1. Alle slipper helskindet igennem og stillingen er mere eller mindre uændret.

Sainz presser Verstappen, som holder stillingen.

Magnussen vandt en enkelt position og er nu på P14 efter en duel med Albon i Toro Rosso, som taber to pladser.

2/53
Verstappen sætter hurtigste sektor 1.

Magnussen hænger på Perez med 0,6 sekund.

Verstappen sætter hurtigste omgang med 1:37.465.

4/53
Hamilton fører nu med 1,6 sekund og er hurtigste knallert på havnen i tiden 1:36.751.

5/53
Vettel passerer Norris i McLaren og indtager P6.

6/53
Perez er noteret for at have været af banen og fået en fordel af manøvren foran Magnussen.

7/53
Stillingen foran er nu:
Hamilton
Bottas +1.6
Leclerc +3.1
Verstappen +5.0
Sainz +9.3
Norris +10.8
Vettel +11.4
Gasly +12.7
Giovinazzi +14.5
Ricciardo +14.7

8/53
Magnussen taber lidt tid i forhold til Perez på P12.

Giovinazzi i pit og kommer ud på soft.

8/53
Magnussen presses bagfra af Stroll.

9/53
Kvyat overhaler Grosjean og overtager P16.

10/53
Radio til Hamilton:
Engineer: Move back to HPP shift position four.
Hamilton: Make a decision and stick with it.

Tag den engineer!

11/53
Hamilton stadig i føring med 2,6 sekund foran Bottas.

12/53
Radio til Magnussen:
Engineer: How is the tires, how is the tires?
Magnussen: Diffifult to keep low.

Dette forklarer, hvorfor Haas-køreren nu bliver passeret af Stroll i Racing Point.

Kevin Magnussen i MonacoDet var en trist dag på kontoret for Kevin Magnussen og i særdelshed for Grosjean, som udgik.
Copyright Haas F1


Magnussen på P14.

14/53
Stillingen foran er nu:
Hamilton
Bottas +2.4
Leclerc +6.6
Verstappen +9.0
Vettel +16.4
Sainz +23.3
Norris +25.1
Gasly 28.2
Ricciardo +29.5
Raikkonen +32.0

15/53
Hamilton klager over problemer med sit sæde: "Something broken in my seat."

15/53
Albon passerer Magnussen, som nu ligger på P15.

Magnussen får besked på at justere på sin motoropsætning mens han udtaler: "I'm really under big pressure here."

Der er lidt hjemmearbejde til Haas-garagen.

16/53
Magnussen ligger nu på P16 og presses af Grosjean.

17/53
Indtil nu kan Frankrigs Grandprix udnævnes til sæsonens hidtil mest kedelige løb.

18/53
Magnussen i pit og kommer ud på Hard men bag de to Williams-racere, som dog mangler at komme i pit.

Gasly i pit og kommer ud på P13 foran Ricciardos gule Renault.

19/53
Ricciardo passerer i overlegen stil Gasly, som kæmper med kolde dæk.

20/53
Der er gang i servicebesøgene.

Perez i pit til dækskifte og en bonus på 5 sekunders straf for sin tidligere forseelse foran Magnussen.

21/53
Ferrari kæmper med slidte fordæk. Det samme kan ikke siges om Mercedes, som kører på skinner med Hamilton forrest fulgt af Bottas.

Magnussen forbi Kubica i Williams.

22/53
Danskeren passerer nu også den anden Williams med Russel bag rattet. Haas-raceren ligger nu på P19.

23/53
Leclerc en tur i Ferrarigaragen og ud på Hard.

Gult flag i sektor 1.

24/53
Radiobesked til Vettel:
Engineer: We go as long as possible
Vettel: Yes, I am with you.

25/53
Hamilton i pit og ud på Hard lige foran Vettel. Hurtigt stop i tiden 2,2 sekund.

Vintertest BarcelonaLando Norris kørte et flot løb trods tekniske problemer.
Copyright McLaren Media


26/53
Vettel laver et flatspot og må i pit. Strategien holdt ikke, som planlagt.

Vettel ud på Hard.

26/53
Vi er nu halvvejs i sæsonens hidtil kedeligste løb.

27/53
Hülkenberg vil meget gerne forbi Räikkönen, men er tydeligvis langsommere end Alfa Romeo-køreren.

28/53
Grosjean brokker sig over Sainz, som lige har passeret franskmanden i kampen om P12. Tydeligvis en frustreret Haas-kører.

29/53
Som nævnt sker der faktisk ingen ting på bane ige nu, men her er stillingen foran:
Hamilton
Bottas +11.8
Leclerc +14.7
Verstappen +22.3
Vettel +27.5
Raikkonen +39.3
Hulkenberg +40.4
Stroll +43.9
Sainz +53.3
Norris +55.3

30/53
Magnussen er på P18 med hele 12 sekunder op til Giovinazzi. Det er ikke en sjov dag på danskerens kontor.

31/53
Hamilton sætter hurtigste omgang med 1:34.003.

33/53
Gasly har det ikke sjovt på P13, hvor han med god ret kan sammenligne sin tid med teamkammeraten Verstappen, der ligger helt oppe på P5. Franskmandens Red Bull-sæde må være ret varmt.

34/53
En alvorlig meddelelse til Ricciardo:
Engineer: Don't forget to drink.
Ricciardo: It is not connected - I tried.

35/53
Hamilton klager over, at de nye dæk ikke klarer sig så godt, som de gamle.

36/53
Hülkenberg og Giovinazzi i pit.

Gult flag i Sving 6.

Kinas Grand Prix 2019. Sebastian Vettel foran Charles Leclerc under løbetFerrari kan stadig ikke fange Mercedes.
Copyright Ferrari


37/53
Løbet er mildt sagt stationært, så hent bare en kop kaffe.

Hov, nu sker der lidt: Stewards oplyser, at der intet var forkert ved Sainz' overhaling af Grosjean.

39/53
Magnussen er på P17 hele 9 sekunder efter Grosjean.

40/53
Midt i al kedsomheden har Hamilton udbygget føringen til Bottas til 13 sekunder. Der er virkelig niveauforskel på de to Mercedes-kørere.

Norris får at vide, at han ikke må benytte sin DRS, hvis det bliver nødvendigt. Tydeligvis et teknisk problem hos McLaren. Norris er forvirret: "Does it not work, or...?"

42/53
Magnussen ligger stadig bag Grosjean, som sidder ret solidt på P16. Med til historien hører, at franskmanden kører på Medium og danskeren på det langsommere Hard-dæk.

43/53
Norris: "I really have bad aggressive upshift.
Engineer: "That's part of the problem.

Norris har tabt næsten et sekund på seneste omgang, mens Ricciardo nærmer sig bagved i horisonten.

45/53
Magnussen er ved at blive hentet af Giovinazzi, som allerede har haft 2 stop i forhold til danskerens ene.

Albon passerer teamkammeraten Kvyat og indtager P14 i sin Toro Rosso.

47/53
Norris' McLaren-racer har tydeligvis hydraulikproblemer og ligner en bil, som snart må trække sig fra løbet. Trist for briten, som ellers ligger på en fin P7 lige bag Sainz.

48/53
Grosjean kører i garagen med sin Haas-racer. Exit for franskmanden efter en problemfyldt eftermiddag.

49/53
Kvyat tilbageerobrer sin P14 fra Albon.

Den øjeblikkelige stilling:
1. Hamilton
2. Bottas +12.3
3. Leclerc +19.6
4. Verstappen +27.1
5. Vettel +34.1
6. Sainz +85.3
7. Norris +88.8
8. Ricciardo +91.7
9. Raikkonen én omgang efter
10. Hulkenberg én omgang efter

50/53
Tre omgange tilbage af et meget handlingsfattigt løb.

Virtual Safetycar: Albon har ramt en gul kegle, som ligger og triller på banen. Den bliver dog hurtigt samlet op af en official.

51/53
Magnussen holder Giovinazzi bag sig. Faktisk ret inponerende kørt af danskeren, for Alfa Romeoen er reelt hurtigere end Haas i dag.

52/53
Vettel i pit for anden gang og kommer ud på P5. Leclerc ligger stadig på en podieplacering med P3 bag Bottas.

Lewis Hamilton, Frankrigs GPLewis Hamilton, Frankrigs GP
Copyright BMF1


53/53
Sidste omgang. Magnussen kan ikke stå for presset og bliver nu passeret af Giovinazzi.

Leclerc presser Bottas, som dog holder monegaskeren bag sig.

Norris kæmper for et enkelt point og holder P10 trods problemer med hydraulikken.

Imens sætter Vettel hurtigste omgang med 1:32.740.

Forrest kører Hamilton over stregen som vinder af Frankrigs Grand Prix. Det er britens 79 sejr.

I mellemtiden har der været lidt ballade mellem Räikkönen, Norris og Ricciardo, som kørte over track limits hele to gange. Hændelsen er noteret af stewards. Indtil videre slutter australieren på P7 fulgt af Räikkönen, Hülkenberg og Norris på P10.

Hermed slutter vores LIVE-dækning af Frankrigs Grand Prix.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
1T24:31.198 2 25
2. 2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
H
1T24:49.254 2 18
3. 3. Charles Leclerc Ferrari
M
H
1T24:50.183 2 15
4. 4. Max Verstappen Red Bull Racing
M
H
1T25:06.103 2 12
5. 7. Sebastian Vettel Ferrari
M
H
S
1T25:33.994 2 11
6. 6. Carlos Sainz Jr. McLaren
M
H
1T26:06.660 2 8
9. 5. Lando Norris McLaren
P
52 omg. 2 2
10. 9. Pierre Gasly Red Bull Racing
P
52 omg. 2 1
17. 15. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
18. 18. Robert Kubica Williams
P
51 omg. 2 0
19. 20. George Russell Williams
P
51 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 16. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
44 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nedtur for Racing Point Bottas var presset »