Englands GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er taget til England, hvor de skal køre på den legendariske bane Silverstone. Her venter der kørerne et brag af en weekend. Nu gælder det 3. frie træning. Her er højdepunkterne derfra.

Englands GP Haas . Copyright MoneyGram Haas F1 Team

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 6/7 2024 klokken 14:07

Formel 1-feltet er taget til sportens uofficielle hjemmebane, nemlig England, til denne 12 runde i mesterskabet. Størstedelen af holdene har base i England, så de fleste teams føler sig hjemme, når F1-karavanen kigger forbi dette sted.

Denne weekend gælder det Silverstone, den tidligere RAF flyveplads. Faktisk var Silverstone-banen det første officielle F1-løb nogensinde, hvilket var 13 maj 1950. Banen har dog gennemgået adskillige ombygninger siden hen.

Banen er med sine 5,891 km lidt af en kending for hele feltet, da den er hyppigt brugt i diverse motorsportssammenhænge, og ved holdenes såkaldte film-dage, hvor de må optage reklamevideoer af bilerne. Banen har 18 sving og 2 DRS-zoner, så der er rige overhalingsmuligheder denne weekend.

Dækkene til den her weekend er i den hårde ende af spektret, så Pirelli har taget de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk med.

Vejret er ustadigt med 10 grader i luften og 16 grader på asfalten. Derfor er banen også fugtig, det har nemlig, regnet tidligere. Det er dog usikkert om denne session også får regn. Risikoen er dog helt oppe på 80%.

Risikoen for regn er også tilstede til løbet i morgen, så holdene har også en interesse i at teste racerne under disse forhold og finde ud af f.eks. crossover tiden fra full wet til intermediate-dækkene, og til tørvejrsdækkene.

Haas er kommet med en opdatering i denne weekend, hvilket er interessant set med danske øjne.

Første mand på banen er da også vores danske racerkører, der ikke har fået forfærdeligt meget tid i raceren denne weekend, da Bearman lånte bilen til den første frie træning.

Kevin er på intermediate-dækket.
Kevin får også selskab af en række andre kørere.

Tre minutter inde er hele 13 kørere på banen. Fire minutter inde er alle 20 kørere ude. Så der er stor interesse i teste på banen her i regnen.

Verstappen slingrer i raceren for at få varme i dækkene. Det er dog ikke nok, for da han når til svinget, så drejer han lige 360 grader rundt. Han fortsætter dog videre, som om intet var hændt.

Man ser on board-billeder fra Sainz’ racer, og der kan man virkelig se, hvor han kæmper med bilen under disse forhold.

Ricciardo får af vide over radioen, at banen er vådere end forventet, men at den vil tørre hurtigt, da alle kørerne er ude på banen.

Gasly kører af banen i sving 16. Bilen sætter sig fast i gruset. Rødt flag. De er nødt til at komme og trække den ud. Samtidig kommer der besked om, at der kommer regn om fire minutter.

Gasly kørte ned mod sving 16 og bremsede, men bagenden skred og han lavede en 180 graders vending og ud i gruset.

13 minutter inde er der grønt flag igen. Kørerne kommer langsomt ud på banen igen. Tiderne er dog langsomme, kontra dem man så i den anden frie træning. De hurtigste tider er omtrent 20 sekunder langsommere.

Man kan se på vejrrader-billeder, at der er nogle ordentlige byger på vej.

Ricciardo bliver undersøgt for en episode i pitlane. Det vil blive undersøgt efter sessionen.

Alle kørerne er stadig på intermediate-dæk.

17 minutter inde melder Russell, at banen tørrer en smule.

Gult flag i sektor 1 takket være Bottas, men han fortsætter uden det store drama.
Han forbremsede sig i svinget, og kom ud på det beskidte område. Han fortsatte, men i næste sving spandt han rundt og lavede en 180 graders vending.

Til hans store held, så kørte han på et asfaltsstykke, så han slap heldigt i forhold til Gasly. Han melder over radioen, at der ikke er noget greb, hvilket er klart med alt det skidt, der er på dækkene.

Leclerc får en kæmpe overstyring i sving 18, men monegaskeren redder den og fortsætter.

Tiderne falder dog hurtigt. 27 minutter inde er tiderne faldet 8-9 sekunder.

Norris får en overstyring og korrigerer, men han ender ude på afkørselsarealet.

Sainz får en kæmpe overstyring i sving 8, men han kører videre, som om intet var hændt.

30 minutter inde får Norris af vide over radioen, at regnen bliver værre om et kvarters tid. Så dvs. det sidste kvarter af sessionen.

Problemet med disse sessioner er, at man ikke kan lave deciderede justeringer af raceren, da banen ændrer sig konstant under forhold som disse. Derfor bruges sessionerne til træning for kørerne.

39 minutter ind begynder regnen, og fem minutter senere skal det forværres. De fleste af kørerne er dog trukket i pit, de vil nok ikke risikere for meget så tæt på kvalifikationen.

55 minutter inde er der en kæmpe overstyring fra Sainz. Han kører nærmest helt sidelæns i svinget. Men sønnen af rally-legenden har luret lidt tricks fra sin far og kan køre pænt videre.

Det vilde regnskyl udebliver dog, så derfor forbliver der stadig en smule trafik på banen, og hen mod slutningen er 2/3-dele af feltet ude på banen. Indenfor det sidste minut kører de sidste kørere ud - de vil gerne være med til at træne starter ude på gridden.

Russell og Hamilton slutter i front, hvilket er stærkt kørt af de to Mercedes-drenge. Om det også viser sig at være tilfældet, når kvalifikationen køres senere i dag må tiden vise.

Norris slutter P3, så han er også med oppe i den sjove ende den her weekend. Han har dog Sainz, Verstappen og Leclerc lige i nakken. Så det tyder på, at det bliver en duel mellem de fire top-teams den her weekend.

Alonso slutter på 8. pladsen, og han har generelt set stærk ud den her weekend. Så det bliver spændende om feltets-senior kan være med oppe i den sjove ende, når det går løs i morgen.

Du kan se resultatet for dagens session her:

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. George Russell Mercedes AMG
I
1:37.529 + 0.000 23
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
I
1:37.564 + 0.035 28
3. Lando Norris McLaren
I
1:37.714 + 0.185 20
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
I
1:38.139 + 0.610 23
5. Max Verstappen Red Bull Racing
I
1:38.393 + 0.864 20
6. Charles Leclerc Ferrari
I
1:38.454 + 0.925 26
7. Oscar Piastri McLaren
I
1:38.654 + 1.125 27
8. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
I
1:38.940 + 1.411 21
9. Sergio Perez Red Bull Racing
I
1:39.284 + 1.755 18
10. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
I
1:39.340 + 1.811 16
11. Alexander Albon Williams
I
1:39.603 + 2.074 24
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
I
1:39.700 + 2.171 23
13. Logan Sargeant Williams
I
1:39.702 + 2.173 22
14. Yuki Tsunoda RB F1 Team
I
1:39.820 + 2.291 26
15. Valtteri Bottas Stake F1 Team
I
1:40.242 + 2.713 22
16. Esteban Ocon Alpine F1
I
1:40.430 + 2.901 25
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
I
1:40.539 + 3.010 21
18. Daniel Ricciardo RB F1 Team
I
1:40.823 + 3.294 28
19. Guanyu Zhou Stake F1 Team
I
1:41.785 + 4.256 23
20. Pierre Gasly Alpine F1
I
0:00.000 - 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Englands GP: 2. frie træning Englands GP: Russell på pole »