Englands GP: 1. frie træning

Denne weekends løb, markerer Williams løbsstart nummer 800, hvilket de helt sikkert håber på at fejre med point. Sejren er næppe realistisk, med Red Bull i storform og Verstappen endnu engang nærmest urørlig i front.

Englands Grand Prix 2021 . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/7 2023 klokken 14:07

Med blå himmel og nærmest optimale forhold, blev årets vigtigste løb, for langt de fleste hold, indledt på den legendariske tidligere flyveplads, Silverstone.

Red Bull satte tideligt en hurtig tid, der ikke var nem for de øvrige at komme forbi, til trods for at de satte den på de hårde dæk.

Da Verstappen, små 20 minutter før det ternede flag blev viftet, kom ud på softdæk, barberede han næsten et halvt sekund af hurtigste omgangstid, på det tidspunkt. Og det så let ud.

Men kort efter overraskede Alex Albon, ved at rykke op som nummer 2, få tiendedele efter Verstappen. Noget der fik roser med på vejen fra holdet, og kommentatorene.

Albons tid blev overgået af Perez, men ud over Red Bull, var der ingen andre der formåede at komme forbi Williams.

Hos HAAS var der dog ikke megen glæde at spore, da de roede rundt nede i den bagerste del af feltet, med Magnussen foran Hülkenberg for en gang skyld.

Hos Mercedes lød det heller ikke som om glæden var stor, da Hamilton meldte tilbage til pitten, at hans bil hoppede meget, uden at han kaldte det Porpursing, men det var det det lignede, hvilket må siges at være overraskende, hvis Mercedes, som eneste hold, har fået det tilbage i bilen.

Hamilton har bekræftet, at hans kontrakt med Mercedes, ikke mangler afklaring omkring penge eller længde, men noget andet, som nok er performance, hvilket det ikke lader til, at de er tættere på at have løst.

Aston Martin, og igen Fernando Alonso, ser ud til at være tilbage igen, mens også Ferrari ser ud til at kunne fortsætte deres positive udvikling. Begge langt efter Red Bull, men langt foran Mercedes.

McLaren og Alpine så gode ud, hvilket kan love rimelig godt for deres kvalifikation.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:28.600 + 0.000 26
2. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:29.048 + 0.448 22
3. Alexander Albon Williams
P
1:29.089 + 0.489 22
4. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:29.268 + 0.668 21
5. Charles Leclerc Ferrari
P
1:29.280 + 0.680 25
6. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:29.319 + 0.719 23
7. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:29.357 + 0.757 25
8. Lando Norris McLaren
P
1:29.441 + 0.841 25
9. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:29.471 + 0.871 26
10. Oscar Piastri McLaren
P
1:29.658 + 1.058 16
11. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
P
1:29.691 + 1.091 26
12. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:29.768 + 1.168 23
13. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:29.828 + 1.228 24
14. George Russell Mercedes AMG
P
1:29.874 + 1.274 28
16. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:30.092 + 1.492 28
17. Logan Sargeant Williams
P
1:30.124 + 1.524 24
19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:30.385 + 1.785 21
20. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:30.591 + 1.991 22
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1 kalenderen 2024 frigivet Englands GP: 3. frie træning - Leclerc forrest »