Englands GP: 1. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til England, hvor sæsonens 10. løb skal køres. I weekenden venter deres helt nyt format, mens første frie træning forløb som hidtil. Her er resultaterne fra første frie træning.

70års jubilæums grand prix . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 16/7 2021 klokken 17:07

Formel 1-feltet er taget til landet der huser 6 af holdets 10 teams, nemlig England. England har altid været helt speciel i F1-sammenhæng, og det er også her, hvor der kommer flest tilskuere under weekenden - når der ikke er pandemi.

Denne weekend er der dog stadigvæk fyldt godt op på tilskuerrækkerne.

Silverstone-banen lægger asfalt til denne weekends herligheder. Banen er med sine 5,891 km og 18 sving en af de længere. Faktisk er Silverstone en tidligere flyveplads, som er omdannet til et motorsportsanlæg.

Dækkene til den her weekend er de hårde C1-dæk, medium C2, og de bløde C3. Som noget nyt er Pirelli-dækkene blevet gjort mere robuste på bagdækkene. Silverstone er nemlig lidt af en dæk-spiser.

Vejret til denne session er blå himmel, med 24 grader i luften og 43 grader på asfalten.

Kvalifikationen er allerede fredag aften, så derfor får kørerne kun en enkelt session, før de skal sætte de hurtige omgange. Det er noget af en omvæltning i forhold til tidligere, hvor de havde P1, P2 og P3 til at forberede sig inden kvalifikationen.

Heftig aktivitet lige fra lamperne slukkede


Allerede da der var gået tre minutter, havde alle kørerne været ude på en installationsomgang. Faktisk var det kun Vettel og Stroll der var tilbage i pit. De er også naboer til banen, så de har ikke så langt hjem.

Hamilton lagde hårdt ud med dagens hurtigste tid, 2/10 sek foran Verstappen. Mon ikke det var for at glæde det engelske publikum.

Otte min inde i sessionen begyndte Perez også at lege med de store drenge. Top tre hed Hamilton, Verstappen og Perez. Derefter kommer Esteban Ocon, som har fået tømt godt og grundigt ud i reservedelslageret hos Alpine den her weekend.

Ocon har tidligere haft problemer med at finde farten, så derfor forsøger teamet denne her weekend at udelukke andre muligheder.

13 min inde i sessionen fandt Bottas også farten. Han kørte bredt i svinget og fik slidt gulvet grundigt, men formåede alligevel at køre sig ind på andenpladsen.

Ocon fulgte trop og kørte sig ind på tredjepladsen. Bottas prøvede en gang mere, og det lykkedes endnu bedre den her gang. Nu var finnen i front.

Red Bull hurtigt ude af starthullerne


18 min inde i sessionen kørte Perez på otte omgange gamle dæk og satte Mercedes på plads med 0,5 sek ned til verdensmestrene. Så var det Verstappens tur. Hurtigste sektor 1, hurtigste sektor 2, og hurtigste 3. sektor. Bang. Verstappen med hurtigste tid, 0,6 sek foran Perez.

Verstappen meldte over radioen, at han manglede power i sving 17-18. Pitvæggen meldte om, at han skulle ændre sin motorindstilling. Og det virkede. Nu er Verstappen 0,4 sek hurtigere.

25 min inde var Nikita Mazepin P17 foran Nicholas Latifi, Mick Schumacher og Antonio Giovinazzi. Det ville være en sejr for Haas-køreren, hvis det kunne lade sig gøre i kvalifikationen også. Men Haas ved, at sessionen ikke er ovre endnu.

30 min inde var Mazepin 12’er.
Schumacher havde dog sneget sig ind på 10. pladsen, og Giovinazzi P8.

34 min inde i sessionen meldte Hamilton om overophedning af dækkene. Banen er hård ved dækkene, så derfor tager det hårdt på dem.

39 min inde: Max Verstappen på soft-dæk satte ny hurtigste tid, hele 1,1 sek foran Perez på andenpladsen, og 1,7 sek foran Norris på tredjepladsen. Red Bull-bilerne var på soft, mens resten af top 10 var på medium-dæk.

Norris giver den gas


46 min inde: Norris var nu P2 på medium-dæk, 0,4 sek foran Perez. Schumacher og Mazepins tider på soft-dæk var ikke nok til at holde dem i midterfeltet, og de var nu sejlet helt ned bagi.

Hamilton er endelig ude på soft-dæk, men verdensmesteren meldte om, at han har vibrationer i dækkene. Bottas sniger sig op på tredjepladsen, 0,9 sek bag Verstappen. Hamilton fulgte trop og nappede tredjepladsen, men “kun” 0,7 sek efter Verstappen. Hamilton var også i chok, da Bono fortalte det.

50 minutter inde meldte Russell, at venstre spejl var flækket.

Ferrari virker også stærke den her weekend. Sainz hoppede ind på femtepladsen, og Leclerc ind som P4. Det ville være et ok resultat for dem, hvis det lykkedes for dem til kvalifikationen.

Mest overraskende er det, at Norris endnu engang leger med de store drenge i toppen, med en andenplads.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:27.035 + 0.000 22
2. Lando Norris McLaren
M
1:27.814 + 0.779 25
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:27.815 + 0.780 29
4. Charles Leclerc Ferrari
S
1:27.828 + 0.793 25
5. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:27.897 + 0.862 29
6. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:27.923 + 0.888 24
7. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:28.062 + 1.027 22
8. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:28.163 + 1.128 24
9. Daniel Ricciardo McLaren
M
1:28.211 + 1.176 27
10. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:28.415 + 1.380 23
11. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
M
1:28.449 + 1.414 27
12. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
1:28.600 + 1.565 28
14. Fernando Alonso Alpine F1
M
1:28.873 + 1.838 23
16. Nicholas Latifi Williams
S
1:29.227 + 2.192 26
17. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:29.227 + 2.192 23
18. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
M
1:29.597 + 2.562 20
19. Nikita Mazepin Haas F1 Team
S
1:29.808 + 2.773 22
20. George Russell Williams
S
1:29.857 + 2.822 28
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel kritisk over sprintkvalifikationen Englands GP: Kvalifikationen LIVE. Hamilton på POL »