Monacos GP: 1. frie træning. Alonso hurtigst

De snævre gader i Monaco er altid en udfordring. Intet andet løb på kalenderen byder på samme type udfordring og i intet andet løb er kvalifikationen så vigtig. Ferrari viser at de vil gå efter pole efter denne første træning.

Fernando Alonso . Copyright Ferrari Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/5 2012 klokken 13:05


Som det altid er i Monaco, bliver der arbejdet hårdt på at få gummi i banen, eller det vil sige, at det ikke kun er banen der skal have gumme, men også pitten.

Fra starten af første træning, så vi flere gange at der blev lavet godt og grundigt hjulspind i pitten, for netop at sikre at der er godt med gummi i sporet hvor løbet måske kan blive afgjort.

Ude på banen startede træningen helt som normalt, med installationsomgange efterfulgt af stilhed. Kun få kørere begav sig ud på den snævre solbelyste bybane inden der var gået en halv time.

Jean-Eric Vergne I Toro Rosso raceren, var den første til at sætte en tid der var nogenlunde konkurencedygtig, men det var også meget tæt på at blive fatalt for ham, da han kom ekstremt tæt på pitmuren på vej ud af det sidste sving.

En anden der var mindre heldig, var Heikki Kovalainen i Caterham, der led en motoreksplosion 8 minutter inden træningen skulle slutte, hvilket betød at der kom en del olie ud på banen, hvorfor man valgte i første omgang at vise det røde flag, men som endte med at gøre første træning 8 minutter kortere en planlagt.

En motorskade af den art som Kovalainen led her til formiddag, er dog yderst sjælden i Monaco, hvor der på ingen måde er samme belastning af materiellet som på de øvrige Formel 1 baner, så der har nok været noget andet galt med hans racer også.

Kovalainen var dog ikke den eneste der havde problemer i den første træning.

Narain Karthikeyan I HRT raceren, udbremsede sig selv, heldigvis for ham, var det ved afkørselsvejen ved Mirabeau, hvilket reddede ham. Mark Webber i Red Bull raceren, måtte også bruge mere asfalt end planlagt, da han blev nød ti at skærer Nouvelle chikanen mens Felipe Massa uventet var inde og kysse barieren ved Tabac. Også Schumacher var I nærkontakt med muren og måtte trille tilbage til pitten med en knækket frontvinge.

Sidste løbs vinder, Williamskøreren Maldonado, klarede sig fint på den udfordrende bane, men måtte dog nøjes med at se sig placeret nede som nummer 5, lige efter Lewis Hamilton.

Alonso sluttede som hurtigste mand i sin Ferrari, lige foran Roman Grosjean i Lotus og Sergio Perez i Sauber. Kimi Raïkkönen havde en lidt kedelig første træning og sluttede nede som sidste mand, efter at have haft nogle problemer med raceren, som betød at han ikke fik sat en tid.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel forsvarer Schumacher Perez afviser skifte til Ferrari »