Fuld enighed om V6-motorer i 2014

En afstemning blandt Formel 1-teamene viser fuld enighed og opbakning til det kommende regulativ for 2014, hvor FIA bl.a. ønsker at indføre V6-motorer. Dog har F1-teamene også deres egen ønskeliste.

Cosworth CA2010 V8. . Copyright Virgin Racing

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 27/6 2011 klokken 15:06

Formel 1’s tekniske chefer har nu givet deres formelle opbakning til planerne om 1,6-liters V6-motorer fra og med 2014. En sådan godkendelse fra teamene var nødvendig som en del af den officielle proces, der kræves, før nye regler kan vedtages.

Den internationale motorsportsorganisation, FIA, er meget ivrige efter få sagen afgjort ved udgangen af denne måned, men teamene er dog fremkommet med ændringsforslag til det oprindelige direktiv.

Således har teamene sendt et brev til Charlie Whiting, teknisk direktør i FIA, og udtrykt deres støtte V6-planerne – dog med et par mindre justeringer.

Fra 2014 er det farvel til V8-motorerne. Her er det Renaults RS27 V8-motor.

Bl.a. ønsker de tekniske direktører at øge de maksimale motoromdrejninger fra de foreslåede 12.000 til 15.000 omdrejninger pr. minut, samt at de planlagte ændringer på chassiset for 2013 udskydes en sæson, så de falder sammen med indførelsen af de nye motorer.

Mercedes-Benz Motorsport chef, Norbert Haug, udtalte i Valencia, at han var tilfreds med V6-planerne, som opstod i kølvandet på stridigheder fabrikkerne imellem om FIA’s oprindelige forslag om 4-cylindrede motorer i Formel 1.

"Det er vigtigt, at vi i fremtiden får endnu lavere omkostninger," forklarede Haug. ”Og det er et stærkt signal, at alle holdene stemte det samme, og at producenterne fandt sammen på så kort tid.

”Det er en positiv udvikling,” slutter han.

En formel afstemning om det nye regulativ bliver sandsynligvis foretaget i FIA World Motor Sport Council senere i denne uge, hvorefter det endelige regulativ for 2014 kan offentliggøres.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Europas GP: Dagen derpå Nu blander banerne sig »