Bahrains GP: løbsoptakt

Pausen er forbi, vinteren er ved at være ovre og bilerne har allerede set dagens lys på Bahrains glohede asfalt. Nu er det det tid til Formel 1 igen. Forude venter historiens længste sæson med 23 løb på kalenderen, men denne weekend gælder det åbningsløbet i Bahrain. Derfor varmer BMF1 op til en festlig weekend på Bahrain International Circuit.

Bahrains Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 3/3 2023 klokken 09:03

Formel 1 er tilbage! Racerne er præsenteret, kørerne har trukket i kørerdragterne, og fansene har fundet popcorn frem. Første stop på rejsen er Bahrain International Circuit. Her venter der kørerne masser af action og ømme nakkemuskler, når det går løs senere i dag.

'Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix 2023' er den fornemme titel på F1-sæsonens første løb midt ude i ørkenen.

Første spadestik til den Hermann Tilke designede bane blev foretaget i Sakhir, i Bahrains ørken tilbage i 2002.

De store mængder sand rundt om banen er ikke den bedste kombi med en Formel 1-racer, men arrangørerne sørger for at sprøjte en form for lim på sandet, så der ikke er så meget sand, der blæser ind på banen. Sand på banen giver nemlig dårligere greb for de allerede hårdt prøvede Pirelli-dæk.

Bahrain vintertest 2023. Kevin MagnussenBahrain vintertest 2023. Kevin Magnussen
Copyright Haas F1


Første gang F1-karavanen kiggede forbi Bahrain, det var tilbage i 2004. Faktisk har banen været på kalenderen lige siden, lige med undtagelse af 2010, hvor man benyttede den 6,3 km Endurance-bane i stedet for.

Karakteristisk for banens 5,412 km, og 15 sving er, at flere af sessionerne køres under kunstigt lys, hvilket giver en helt speciel atmosfære for kørere, fans og tilskuerne.

Sammenlagt skal kørerne tilbagelægge 57 omgange, og 308,238 km før de ser det ternede flag på søndag og kan sprøjte med rosenvand på podiet.

Det kan være svært for holdene at finde det rette set up til bilerne, da temperaturerne kan skifte meget mellem sessionerne.

P1 og P3 køres om dagen, hvor solen (oftest skinner), men P2, kvalifikation og løb køres om aftenen under kunstigt lys. Derfor er aktiviteten på banen oftest mindre i dagssessionerne, da forholdene ikke afspejler dem, som bilerne skal operere under, når de skal præstere maksimalt. Der kan dog være en undtagelse i denne weekend, da det er åbningsløbet, og antallet af testdage har været så få op til denne sæson.

Temperaturforskellene er nemlig noget der har stor effekt på dækkenes performance, og derfor er det en stor hovedpine i løbet af weekenden, når det kommer til justering af bilens opsætning.

Faktisk kan temperaturforskellen være så stor, at der, ifølge Pirelli, kan være 45°c om dagen og 15°c om aftenen.

Samtidig hjælper det ikke på dækkene, at asfalten, som indeholder en stor andel granit, er kendt for at virke slibende på dækkene, hvilket øger slitagen og risikoen for degradering af dækket.

Banerekorden blev sat tilbage i 2005, da Pedro de la Rosa kørte en omgang i tiden 1:31.447. Så det bliver interessant at se, om de nye 2023-biler kan slå den nuværende rekord i den her weekend. Indtil videre var bilerne i hvert fald 1-1,5 sek. hurtigere under vintertesten.

Bahrains Grand Prix 2020. Mercedes pakker sammen og det er blevet mørktBahrains Grand Prix 2020. Mercedes pakker sammen og det er blevet mørkt
Copyright Mercedes AMG


Dækkene til weekenden er stadig er fra Pirelli, og i denne weekend det de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk, som kørerne har fået stillet til rådighed. Som noget nyt, så er det faktisk en anden type C1-dæk, som Pirelli har taget med i år.

Pirelli har nemlig introduceret en sjette dæktype i 2023, nemlig C0, som svarer til sidste års C1-dæk, mens C2-dækket er det samme som sidste års C2-dæk. Så C1 er placeret midt imellem de to. Dermed har Pirelli kunne reducere den forskel i performance blandt de hårdere compounds, der har været siden introduktionen af de nuværende 18” dæk og fælge.

Hver kører har to sæt hard-dæk, tre sæt medium og otte sæt soft-dæk til rådighed den her weekend.

Pirelli mener, at de såkaldte undercut, hvor man pitter før den forankørende, og dermed bruger nye, hurtigere dæk til at komme foran de forankørende, er meget relevant i Bahrain.

Dæktrykket er sat af Pirelli til minimalt at måtte være 21 psi foran (1,45 bar) med en cambervinkel på maks. -3,5°, og 18,5 psi bagtil (1,28 bar), med en cambervinkel på maks. -2.00°.

Husk at du kan følge samtlige sessioner her på BMF1.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ny æra for Haas Mazepin vinder i retten »