Ricciardo færdig hos McLaren

Det kommer næppe som en overraskelse, at McLaren i dag har meddelt, at Daniel Ricciardo er fortid i teamet.

Østrigs Grand Prix 2021 . Copyright McLaren

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 24/8 2022 klokken 16:08

Trods sejren på Monza sidste år har Daniel Ricciardos tid hos McLaren ikke just været en dans på roser. Eller i givet fald, så med temmelig mange torne.

Den forventede konsekvens af at australieren i de fleste løb har ligget langt efter teamkammeraten Lando Norris kom derfor i dag, onsdag, hvor McLaren offentliggjorde, at Ricciardo ikke fortsætter hos teamet fra næste sæson.

Daniel Ricciardo havde oprindeligt en 3-årig kontrakt med McLaren, men som altid i Formel 1, er der henvisning til noter sidst i kontrakten, hvor visse minimumskrav skal være opfyldt, såfremt ansættelsesforholdet skal holde perioden ud. Det har lagt fra været tilfældet med den populære kører.

Parterne skilles efter gensidig overenskomst og helt udramatisk. Således forlyder det, at Ricciardo bliver betalt for hele varighedsperioden af sin 2023-kontrakt og i øvrigt samtidig er fri til at køre hos hvilket team, han måtte ønske.

Daniel Ricciardo i McLaren i Bahrain.Daniel Ricciardo i McLaren i Bahrain.
Copyright McLaren Media - Motorsport Images


Ricciardo ligger i øjeblikket på P12 med 19 point, imens Norris ligger på P7 med 76 point. Den markante forskel på de to køreres resultater har McLaren ganske enkelt ikke kunnet sidde overhørig længere.

Det er endnu usikkert, hvem der skal overtage Lando Norris' nabogarage, men alt peger på, at det bliver den vildt hypede 2021-mester i Formel 2, Oscar Piastri. Der er dog nogle sten i skoen før den 21-årige australier kan sætte sig i et F1-sæde.

Således er Piastri p.t. reservekører hos Alpine, som fastholder, at de har en kontrakt med australieren, som, efter deres opfattelse, skal overtage det ledige sæde efter Fernando Alonso, som fra næste sæson skal overtage Sebastian Vettels nu ledige sæde hos Aston Martin fra 2023.

Imidlertid gør også McLaren krav på at have en kontrakt med Piastri, og af samme årsag er hele miseren endt hos F1's Contracts Recognition Board, så der kan gå en rum tid, før sagen er afgjort.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ny løbsingeniør til Kevin Belgiens GP: Løbsoptakt »