Mercedes har løst problemet – igen...

Canadas F1-grandprix forløb uventet positivt for Mercedes med en 3. og 4. plads. Nu mener teamchefen Toto Wolff, at man har løst problemet med det såkaldte ”porpoising”. Men det betyder ikke, at alle problemer er løst.

Hamilton var plaget af rygsmerter. Aserbajdsjans GP 2022 . Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 21/6 2022 klokken 09:06

Mercedes havde ellers frygtet det værste i Canada efter et hårdt løb i Baku - og en efterfølgende halvdårlig ryg hos Hamilton - samt en ringe optakt til Canadas F1-grandprix i den frie træning om fredagen.

Men Mercedes overraskede alle og måske mest sig selv ved at være relativt konkurrencedygtige og hentede en 3. og 4. plads i løbet.

Canadas Grand Prix 2022. Podiet med Max Verstappen foran Carlos Sainz Jr. og Lewis HamiltonCanadas Grand Prix 2022. Podiet med Max Verstappen foran Carlos Sainz Jr. og Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Nu mener teamchef Toto Wolff så, at det såkaldte porpoising-problem er løst. Det udtaler østrigeren iht. Autosport:

"Jeg tror, at vi har relativt styr på det, man kalder 'porpoising' eller 'bouncing', og jeg tror, at "porpoising", altså bilens aerodynamiske bevægelser, er løst, og at vi har haft styr på det siden Barcelona."

Problemet med Wolffs udtalelse er, at Mercedes havde de største udfordringer med hoppende biler i Monaco og Baku – og det var efter Barcelona.

Toto WolffToto Wolff
Copyright Mercedes


Men nu er det ifølge Wolff tale om et andet problem: "Bilerne er simpelthen for stive. Køreegenskaberne over curbs er dårlige, køreegenskaberne på ujævn asfalt er dårlige."

"Og det er netop det, som kørerne klager over", siger Wolff. "Og nu må vi så se, hvordan vi kan løse dét problem."

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Alpine overvejer protest Belgiens F1-grandprix i Spa på vippen »