Ingen udsigt til forbedringer hos Mercedes

Indtil nu har det ikke været Mercedes' sæson, og umiddelbart er der ikke væsentlige forbedringer lige om hjørnet.

Mercedes . Copyright Mercedes

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 15/4 2022 klokken 13:04

Efter Formel 1s 2022 kickoff har et par af de store teams brugt en del tid på at klø sig i nakken over pludselig at være sat bagud i spillet om topplaceringerne.

Eksempelvis var McLarens første to løb langt fra, hvad det hæderkronede team i Woking havde sat næsen op efter, men efter seneste grandprix i Australien ser det dog ud til at lysne.

Værre er det med Mercedes, som p.t. på ingen måde ser frem til at noget lysner. Det indrømmer teamchef Toto Wolf i et interview med Motorsport.

"Jeg tror, at vi bare lærer bilen og dækkene at kende," sagde han ifølge mediet.

“Intet af det vi gjorde i weekenden (i Australien, red.) har åbnet det aerodynamiske potentiale eller har reduceret bilens hoppen."

"Vi er stadig det samme sted," fortsætter Wolf, som samtidig erkender at løsningerne ikke ligger lige om hjørnet.

Det slanke 'zero-pods'-design på Mercedes-AMG F1 W13 E PerformanceDet slanke 'zero-pods'-design på Mercedes-AMG F1 W13 E Performance
Copyright Mercedes AMG


“Og derfor giver det ikke nogen mening at komme med opdateringer, for man forvirrer sig selv endnu mere."

Mercedes-chefen er ikke i tvivl om, hvor problemet med W13 ligger.

"Måske er det bare en kendgerning, at jo mere downforce du bringer, jo værre bliver bilens hoppen. Så vi lærer stadig.”

Og hvad er så den grundlæggende årsag til problemerne hos de seneste otte års konstruktørverdensmestre?

Med indførelsen af det nye regulativ for 2022 gik Mercedes efter et nærmest ekstremt design med W13's slanke sidepods (se billede ovenfor), også kaldet 'zero-pods', som med sit vertikale forløb nærmest krymper bagtil. Flere eksperter peger på, at det netop er her problemerne sætter ind og får sølvpilene til at 'woble' som et legesygt marsvin på de hurtige langsider.

Det overordnede formål med konceptet er naturligvis at maksimere luftstrømmen og samtidig minimere luftmodstanden samt optimere luftstrømmen i bilens smalle undergulv.

Men for at muliggøre det smalle design har ingeniørerne været tvunget til at barbere stykker af bilens gulv i et forsøg på at reducere bredden, men man må bare konstatere, at det langt fra har virket efter hensigten, for når 'marsvineeffekten' sætter ind, er der ikke tilstrækkeligt med gulv til at holde karosseriet på plads mod asfalten.

Herunder ses en hurtig indføring i problemstillingen med marsvine-effekten:



I den øjeblikkelige VM-stilling ligger Mercedes på andenpladsen i konstruktørmesterskabet, 39 point efter Ferrari. George Russell er på andenpladsen i det individuelle mesterskab, mens Lewis Hamilton er på en uvant femteplads.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton tæt på brasiliansk statsborgerskab Tre teams kræver Haas undersøgt af FIA »