Mercedes-boss: Motorstraf er attraktivt

En Mercedes-direktør melder nu ud, at det er direkte attraktivt at modtage gridstraffe, som den teamet fik op til grandprixet i Sao Paulo.

Portugals Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 17/11 2021 klokken 13:11

Ulovligheder betaler sig sjældent, siger man, men det gælder tilsynalæadende ikke i Formel 1, hvor der direkte kan kalkuleres med straffe samt udledes fordele af samme.

Mercedes' beslutning om at montere en ny motorenhed (PU) på Lewis Hamiltons bil op til løbsweekenden i Sao Paulo, Brasilien, har nemlig overbevist teamet om, at denne strategi er vejen frem.

Således har det vist sig, at Mercedes i månederne op til grandprixet i Brasilien har haft holdbarhedsproblemer med deres motorer, men den nye strategi, hvor man skifter motoren op til løbsweekenden, og tager en 5-pladsers gridstraf, har vist sig meget effektiv i kampen mod Red Bull.

Motorudskiftningen gav verdensmesteren en signifikant hastighedsforøgelse på 12-15 km/t på langsiderne, på en hel omgang op til 30 km/t, og denne fordel har overbevist teamet om, at det nu kan klare sig til afslutningsløbet i Abu Dhabi, uden at ingeniørerne behøver foretage yderligere ændringer på motoren.

Andrew Shovlin, Trackside Engineer og direktør hos Mercedes, forklarede, at valget om en ny motor til Hamilton blev udløst af det faktum, at et hastighedsstigning på Interlagos-banens langsider præcis var, hvad teamet havde brug for.

Lewis Hamilton jagtes af Max Verstappen. Brasilien 2021Lewis Hamilton jagtes af Max Verstappen. Brasilien 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


"Der var ikke en teknisk årsag til at skifte (motor, red.), da vi ikke regnede med... at vi var i risiko for at fejle, selvom disse motorenheder kører vanvittig hårdt, og du kan aldrig tage pålidelighed for givet,” sagde han til Motorsport.com.

"Men det er attraktivt at tage en straf ved et sprintløb, for hvis du kan vinde på en lørdag, så er der flere point at score, og du kan mindske et (point)underskud."

"Det var også en bane, som vi håbede, vi kunne overhale på og genvinde positioner, og det beviste vi i de sidste to dage."

“Du ønsker også at få dem (pointene, red.) med, når du kommer til Abu Dhabi, for du vil ikke få fordelen af ​​det i mere end et enkelt løb."

"Så der er en række årsager, og det er aldrig sort og hvidt, men efter nærmere overvejelse valgte vi et godt løb, at gøre det i," lød det fra Shovlin.

At dømme ud fra teamchef og CEO Toto Wolff, er det åbenbart sidste gang, Mercedes vil skifte sine motorer.

Toto WolffToto Wolff
Copyright Mercedes


"Vi kører til slutningen af sæsonen med denne motor. Vi har stadigvæk nogle spørgsmål åbne omkring pålidelighed, men vi håber, vi har fået de rigtige svar, og vi fortsætter til afslutningen," sagde Mercedes-bossen.

Imens klør Red Bull sig stadig i nakken over Mercedes og Hamiltons' markant hurtigere tophastigheder. Det østrigske team har dog valgt ikke at protestere over det men i stedet forsøge at finde årsagen.

"Vi vil ikke protestere men snare forsøge at forstå, hvor den fart kom fra," udtalte Red Bulls teamchef Christian Horner efter løbet i søndags.

"Selvfølgelig havde de en ny motor. De kører Monaco-niveauer af downforce, og da han passerede Max, var han tæt på 30 km/t hurtigere på den omgang."

"Så det er bare noget, vi har brug for at forstå. Det er op til FIA at kontrollere sporten og styre den, så vi stoler på dem og deres tests og deres efterforskning," lød det fra Horner.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes nedlægger protest mod Verstappen Marko bekymret over Mercedes udvikling »