Brasiliens GP: Sprintkvalifikationen

Hamilton starter bagerst efter han blev diskvalificeret for at anvende en ulovlig hækvinge under kvalifikationen. det sendte Verstappen op på Pole. Det var dog Valteri Bottas der tog sejren foran Verstappen.

Valtteri Bottas Mexicos GP . Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 13/11 2021 klokken 21:11

Der var noget af en optakt der var til weekendens første løb, den såkaldt Sprintkvalifikation.

Hamilton startede bagerst efter han blev diskvalificeret for at anvende en ulovlig hækvinge under kvalifikationen. det sendte Verstappen op på Pole.

Valteri Bottas tog starten, mens Carlos Sainz kort efter smuttede forbi Verstappen.

Nede bagerst var det en meget aggressiv Hamilton, der blæste frem og tog hele 6 placeringer på 1. omgang.

Alfa Romeo måtte se, at Giovinazzi og Räikkönen ramte hinanden, hvilket sendte finnen ud i et spin.

På omgang 4 ud af de 24, lykkedes det for Verstappen at komme forbi Carlos Sainz Jr. igen og dermed op på P2, efter en meget hurtig Valteri Bottas, der så ud til at have dette sprintløb i sin hule hånd.

Da Verstappen var kommet forbi Sainz, lagde han hurtig afstand til spanieren, der ligeledes hurtigt kom under pres fra Perez i den anden Red Bull.

7 omgange inde i løbet, var Hamilton oppe på P12, men den næste han skulle forbi, var Fernando Alonso i Alpine, der viste i 2. træning, at han er hurtig. Men ikke hurtig nok til at kunne holde Hamilton bag sig.

I front var Verstappen hurtigste mand og afstanden til Bottas blev konstant mindre, så de halvvejs inde i løbet nærmede afstanden sig sekundet.

Hamilton så på dette tidspunkt ud til at være parkeret bag Ricciardo, der hele tiden formåede at bremse senere end briten, men med 11 omgange til mål gik den ikke mere og Hamilton rykkede op på P10.

Næste mand Hamilton skulle forbi, var Sebastian Vettel. Det var heller ikke en nem opgave.

Samtidig med at det lykkedes for Hamilton at komme forbi Vettel, var Verstappen helt oppe bag Bottas, der begyndte at lide med Soft dækkene.

Inden Verstappen kunne komme forbi Bottas, lykkedes det for Hamilton at komme forbi Ocon og op på P8.

Hamilton kom forbi Gasly på omgang 17 ud af de 24 og var hermed oppe som nummer 7. Verstappen slap Bottas lidt for at skabe ro på bil og dæk.

Med 4 omgange igen, lykkes det for Hamilton at komme forbi Leclerc og så var manden der startede bagerst, oppe som nummer 6.

I front var det stadig Bottas, der holdt Verstappen bag sig. Perez i den anden Red Bull, kunne heller ikke finde en vej forbi Sainz i kampen om P3.

Da de gik ud på sidste omgang, lykkedes det for Hamilton at komme forbi Norris.

Verstappen blev nummer to og fik således 2 ekstra point ind på kontoen.

Hamilton får 5 placeringers straf til løbet og skal således starte som nummer 10, mens Verstappen starter på P2 og Bottas på pole.




Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

Vis tider
P. Kører Team Dæk Tid Omg Point
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
0T29:09.559 24 3
2. Max Verstappen Red Bull Racing
S
+ 0:01.170 24 2
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
+ 0:18.723 24 1
4. Sergio Perez Red Bull Racing
P
+ 0:19.787 24 0
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
+ 0:20.872 24 0
6. Lando Norris McLaren
P
+ 0:22.558 24 0
7. Charles Leclerc Ferrari
P
+ 0:25.056 24 0
8. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
+ 0:34.158 24 0
9. Esteban Ocon Alpine F1
P
+ 0:34.632 24 0
10. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
+ 0:34.867 24 0
11. Daniel Ricciardo McLaren
P
+ 0:35.869 24 0
12. Fernando Alonso Alpine F1
P
+ 0:36.578 24 0
14. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
+ 0:44.037 24 0
15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
+ 0:46.150 24 0
16. Nicholas Latifi Williams
P
+ 0:46.760 24 0
17. George Russell Williams
P
+ 0:47.739 24 0
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
+ 1:01.680 24 0
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
+ 1:07.474 24 0
Vis tider
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verstappen inkasserer bøde på 50.000 Euro Brasiliens GP. Løbsresumé Hamilton sejrer »