Den grå Ferrari

Ferrarichefen Mattia Binotto har bekræftet, at HAAS har fået lov til at rykke deres udviklingsafdeling til Ferrari i Maranello. Således er der meget der tyder på, at HAAS i 2021 vil blive den grå Ferrari.

Ruslands Grand Prix 2020 . Copyright Haas F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/12 2020 klokken 08:12

I 2020 var der mange der talte om Racing Point, som den lyserøde Mercedes.

I 2021 kan vi forvente, at HAAS vil blive omtalt som "den grå Ferrari", efter det nu er officielt, at HAAS har rykket store dele af deres udviklingsafdeling til Maranello i Italien.

En del af pakken omkring Mick Schumacher involverer Ferrari-designeren Simone Resta, hvilket er det der har fået sat ekstra skub i det endnu tættere samarbejde mellem de to hold.

Binotto har, overfor hollandske racingnews365.nl bekræftet at det aerodynamiske hold, vil arbejde i Maranello, men slår samtidig fast, at de vil arbejde i en anden bygning uden adgang til Ferraris områder eller data.

Det samme så man, da Alfa Romeo, der er ejet af Ferrari, købte sig ind i Sauber-holdet. Her kom der flere Ferrari-ingeniører til HAAS. Binotto understreger dog samtidig, at HAAS forbliver et kundehold og ikke et juniorhold, som AlphaTauri er til Red Bull.

En del af de folk, der kommer til at rykke over til HAAS, er dem der stod over for at blive afskediget af Ferrari som en direkte følge af budgetloftet.

Med flere Ferrari-folk hos HAAS kan hverken italienerne eller FIA forhindre dem i at tage viden med sig, men Binotto understreger dog, at Ferrari vil sikre, at de kun deler den viden, der er tilladt at dele med en kunde indenfor de gældende regler.

"Der er ikke tale om et juniorhold, og vi vil ikke dele data med dem, ud over det der er tilladt," kom det fra Binotto.

Om Schumacher-navnet fører til en mere konkurrencedygtig racer, med den større opbakning fra Ferrari, vil tiden vise.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault: Alonso får det svært Mazepin tæt på udelukkelse »