Formel 1-eksperten: Hvad nu Red Bull

Det var lige så godt. Red Bull fik det bedste ud af Honda og alt så ud til at køre i den rigtige retning. Men så trak Honda stikket, hvilket har sendt Red Bull på en ny jagt efter en frisk motorleverandør.

BMF1 i pitten på Monza . Copyright Lea Anna Petersen

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 5/10 2020 klokken 10:10

Red Bull og søsterholdet AlphaTauri står uden motorleverandør efter 2021 sæsonen, da Honda meget overraskende meldte, at de ville forlade sporten.

Renault, der ikke har et kundehold tilbage efter denne sæson, hvor McLaren skifter tilbage til Mercedes-power, skal tilbyde Red Bull holdene deres motorer, som følge af kontrakten indgået med FIA.

Men alle ved også, at Red Bull og Renault ikke ligefrem skiltes som venner, hvilket kan betyde, at de, såfremt parterne ender sammen igen, nemt kan blive et anstrengt forhold.

Men der er faktisk ingen, der siger, at det bliver Red Bull og Renault sammen igen.

Mercedes leverer motorer til Racing Point, som bliver til Aston Martin i 2021, hvilket næppe vil ændre sig lige foreløbig.

I 2021 leverer de så også til McLaren, hvilket de helt sikkert vil gøre, trods den nye situation.

Så er der Williams tilbage. De har nye ejere, hvilket betyder at deres tilhørsforhold til Mercedes ikke er så tæt som tidligere, til trods for at de har Mercedes' juniorkører George Russell på holdet.

Williams har allerede luftet tanken, at Renault måske igen kunne være den rigtige samarbejdspartner for dem, hvilket kan betyde at Mercedes ikke helt kan afvises som motorleverandør til Red Bull og AlphaTauri.

Der var forhandlinger kørerende mellem de to parter, inden valget faldt på Honda, og det forlyder også, at der et stykke tid har været forhandlinger mellem de to om fremtiden, længe inden Honda meldte ud, at de ikke vil være med mere.

Den 3. option er, at der kommer en helt ny producent på banen. Den producent kunne meget vel være Red Bull-holdet selv.

For at det skal kunne lykkes at være klar med en ny motor til 2022, vil det kræve, at Honda sælger hele deres nuværende motor-program, inklusiv udvikling, til Red Bull eller en anden uafhængig motorproducent. Noget vi har set før.

Cosworth kunne være denne partner, da de tidligere har vist interesse for at komme tilbage til sporten, men også Yamaha kunne have interessen, især når der nu er tale om japanske motorer.

Sidste mulighed er Ferrari. Men chancen for at det vil ske, er ikke ret stor. Hvis det skulle ske, vil det være fordi HAAS vælger at skifte til Renault, hvilket ikke ser ud til at ske.

Det værste ved Hondas udmelding er dog, at Red Bull og AlphaTauri i 2021, vil få motorer fra en motorleverandør, der ikke vil være med mere og derfor næppe vil udvikle i samme tempo som tidligere.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull: Farvel til Verstappen før tid? Steiner roser Magnussen »