Brawn: Det nye regulativ udskydes ikke yderligere

I kølvandet på Covid-19 har der været spekulationer, om det er for optimistisk at gennemføre det allerede udskudte F1-regulativ i 2022. Det afviser Formel 1-bossen.

Det nye design for 2021. . Copyright FIA Formula 1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 6/5 2020 klokken 18:05

Oprindeligt skulle et nyt regulativ have været indført fra og med 2021-sæsonen, men en meget omtalt Covid-19-pandemi har sat en effektiv stopper for udviklingen af de nye biler. Af samme årsag er Formel 1s CEO Ross Brawn, F1-teamene og F1s ejere Liberty Media enedes om at undskylde premieren på regulativet til 2022.

Alligevel synes Red Bulls teamchef Christian Horner, at 2022 er alt for optimistisk og mener samtidig, at det kommer til at lægge et urimeligt pres på teams og konstruktører. Man burde vente til 2023, mener han.

“Der er jo ikke en eneste komponent fra 2021, som vi kan tage med os i 2022,” udtalte Horner tidligere på måneden til britiske Sky Sports F1.

“Det virker bare som et unødvendigt stort pres på systemet at lægge alle de omkostninger over på 2021.”

Men Horner og de andre teamchefer kan lige så godt vænne sig til tanken. Det er i hvert fald konklusionen, når man lytter til Ross Brawn i en videokonference på Sky Sports F1, hvor F1-bossen fastholder, at det nye regulativ kun udskydes én sæson.

Ross Brawn og Christian Horner til Brasiliens Grand Prix 2019Christian Horner (tv) og Ross Brawn (th) er ikke helt enige om premieredatoen for det kommende regulativ.
Copyright Red Bull Contentpool


"Et godt midterteam skal være i stand til at score podieplaceringer, måske endda en sejr, og det skal give en lille fortjeneste (præmiepenge, red.),” udtaler Brawn, som begrunder beslutningen ved at sætte den lange kikkert for øjet.

“Hvis vi kan nå det, så har vi en meget bæredygtig fremtid.”

”De biler, du har nu, er så komplekse, at jo mere du bruger (penge. red.), desto hurtigere kører du, og det hul er nødt til at udjævne.”

Det omtalte hul udjævnes ved at fastsætte et lavere budgetloft end i dag, hvilket skal hjælpe midterteams som Haas F1, McLaren, Racing Point og Renault F1 til at blande sig i topkampen - i hvert fald ved visse lejligheder.

"Vi er nødt til at bevare F1s integritet. Det er en sport, så det skal være de bedste folk, der vinder. Og jeg er sikker på, at vi vil få en mere konkurrencedygtig form for racing i fremtiden med de nye regler og med de nye biler.”

"De (reglerne, red.) er blevet udskudt i ét år, men de kommer helt klart i ’22,” lød det bestemte svar fra Ross Brawn.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Alonsos fremtid på plads Spaniens (virtuelle) GP: F1 mod fodboldstjerner »