Ocon modsiger Renault: Ingen evolution!

Den nye Renault-kører Esteban Ocon mener ikke, at den nye R.S.20 bare er en videreudvikling af det gamle koncept. Dermed modsiger Ocon sin chef Cyril Abiteboul. Vi mangler dog stadig at se bilen.

Esteban Ocon og Daniel Ricciardo . Copyright Renault

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 15/2 2020 klokken 10:02

Renault præsenterede de første detaljer om den nye R.S.20 sidste onsdag, men de har endnu ikke vist hele bilen. Og det har de fået en del kritik for…

Teamchef Cyril Abiteboul talte ved non-præsentationen i Paris om en evolution af den gamle R.S.19, da de ensblivende regler for denne sæson ikke giver et så stort teknisk spillerum. Derfor har man bestemt sig for at overtage kerneelementerne fra sidste sæsons bil.

Cyril AbiteboulCyril Abiteboul
Copyright Renault


Men det er Ocon ikke enig i: „Der er meget store ændringer. Det er fire år siden, at der sidst skete så radikale ændringer i bilens filosofi og udseende,” siger den 23-årige franskmand.

Løbsingeniørerne er allerede "meget spændte", da bilen har "masser af ændringer", siger Ocon, og tilføjer: ”Jeg tror, at vi er et af de teams, der har lavet de største ændringer. Bilen ser anderledes ud. Jeg mener, vi har taget den gamle basis, men så alligevel ikke…” kommer det lidt kryptisk fra Ocon.

Men åbenbart står Ocon ret alene med den holdning: Selv om den nye Renault til 2020 selvfølgelig ikke komplet magen til sin forgænger fra 2019, så har man i henhold til Abiteboul koncentreret sig om specifikke områder, som også kan have en positiv effekt i 2021.

Renaults motorsportsdirektør Marcin Budkowski udtaler også: ”Vores mål var en evolution af den tidligere udgave.”

Bahrains Grand Prix 2019. Renaults Marcin BudkowskiBahrains Grand Prix 2019. Renaults Marcin Budkowski
Copyright Renault


Den tilgang skulle give Renault to fordele mener Budkowski: "På den ene side kunne vi fokusere på de gode og dårlige ting ved R.S.19 uden af skulle starte helt forfra. Og på den anden side har teamet mere frihed til at koncentrere sig om det nye reglement, der træder i kraft i 2021.”

Rent konkret betyder det iht. Reanult punktuelle ændringer i konceptet, hvad aerodynamik og hjulophæng angår.

Men da vi endnu ikke har fået bilen at se og slet ikke set den køre, må vi vente… og se.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Scuderia AlphaTauri præsenterer sin 2020-model Mercedes har ordnet køleproblemerne »