Steiner kan få en hård straf

Forbud mod at komme ind i paddocken, 250.000 euro i bøde, fratagelse af point. Günther Steiners vrede efter Kevins 5-sekunders straf kan blive rigtig, rigtig dyr… Og det er ikke kun selve ordene under løbet, der er problemet.

Günther Steiner . Copyright BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 8/10 2019 klokken 10:10

Günther Steiners kritik af FIA-løbsstewarden Emanuele Pirro efter Ruslands grand prix kan få et ubehageligt efterspil for Günther Steiner og Haas-teamet.

Grunden er, at FIA betragter Haas-teamchefen som en „vaneforbryder“, når det drejer sig om kritiske udtalelser om afgørelserne fra stewardsene.

Som nævnt drejer det sig om Magnussens straf på 5 sekunder for ikke at tage den officielle nødudgang i sving 2. Men efter løbet var Steiner åbenbart løbet direkte hen til Pirro og havde overfuset ham på det groveste.

Før det kunne man over radioen høre Steiner kalde straffen „dum“ og "idiotisk“. Magnussen selv kaldte afgørelsen for "bullshit".

Steiner har afvist at undskylde for sine udtalelser og kommentarer, og derfor er der meget kold luft mellem Pirro (samt FIA og andre løbsstewards) og Steiner.

Derfor risikerer Steiner nu en af tre mulige straffe fra FIA: Forbud mod at vise sig i paddocken til Japans grand prix. Det svarer til, at en fodboldtræner får det røde kort og må se kampen fra tilskuerpladserne. Stewardsene på Suzuka skulle allerede være blevet varslet om dette tiltag.

Anden mulighed er en kæmpe bøde på en kvart million euro, altså ca. 1,85 millioner danske kroner.

Tredje mulighed er en at trække point fra teamets konto.

Dette ville ikke ramme Magnussen eller Grosjean men kun Haas-teamet. Men det ville gøre rigtig ondt. Haas ligger i øjeblikket næstsidst i konstruktørernes mesterskab og har 28 point. Haas kan måske slå Alfa Romeo (35 point) i den samlede stilling, men man skal bruge alle de point, man allerede har. Forskellen mellem at blive ottende eller niende betyder en forskel på ca. tre millioner US-dollar, når pengene skal fordeles efter sæsonen.

"Når alt kommer til alt", siger FIA-løbschefen Michael Masi, "så er vi her alle for at lave vores arbejde. Det gælder stewards, teams, alle… Og der skal være en vis gensidig respekt. Hvis der bliver sagt noget upassende, så findes der juridiske eksperter, som kan håndtere det uden for banen."

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Greta Thunberg i Formel 1: Nye F1-motorer allerede HAAS mangler penge »