McLaren om B-teams: Det er ikke ægte Formel 1

De sidste par år har været hårde ved McLaren. Zak Brown vil derfor gerne have Liberty Media til at overveje, om B-teams virkelig er vejen frem for et spændende og underholdende Formel 1

McLaren . Copyright BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 1/1 2019 klokken 22:01

Det engang så sejrsvante team har måttet se sig slået af mindre teams som Haas i 2018, og Force India, Williams og Toro Rosso i 2017 og endda Sauber og Lotus i 2015. McLaren vandt deres sidste konstruktørsmesterskab i 1998.

Siden Kimi Räikkönens sejr i Australien i 2013 - i en Lotus - er alle efterfølgende løb udelukkende blevet vundet af enten Red Bull, Ferrari eller Mercedes, og der har siden 2013 kun været otte (!) forskellige vindere af Formel 1-løb, nemlig Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Valtteri Bottas og Kimi Räikkönen.

Det er et problem, mener Zak Brown. Desuden mener han, at de store teams som Red Bull og Ferrari får alt for meget af hjælp fra deres B-teams i Formel 1: Red Bull har Toro Rosso, Mercedes har til dels Racing Point Force India, og Ferrari har Alfa Romeo Sauber og ikke mindst Haas. Det amerikanske team med den danske kører får ikke kun motorer fra italienerne men også mange andre komponenter.

Dermed behøver de ikke selv udvikle så meget på egen hånd. Alligevel tror McLaren-chefen Zak Brown ikke på, at B-teams en dag vil kunne køre med om løbssejre.

"Haas har præsteret fremragende", siger Brown. "Teamet har et betydeligt mindre budget end vi har, og på trods af det har de haft stor succes. Men jeg mener alligevel, at Liberty Media burde overveje forretningsmodellen med B-teams i Formel 1."

De store teams har en kæmpe fordel ved at have deres B-teams, både når det drejer sig om selve udviklingen af bilerne, men især når det drejer sig om det politiske spil, der foregår bag kulisserne. Og det er netop hér, at Brown ser et stort problem.

"Det er ikke ægte Formel 1", siger Zak Brown. "Haas har klaret sig fint og har holdt sig til reglerne. Men jeg tror ikke, at et B-team nogensinde vil kunne eller få lov til at konkurrere med et A-team."

Der er altså også tale om et strategisk spørgsmål, når man indgår et sådant partnerskab. Umiddelbart kan et mindre team få fordel af den knowhow, som de får fra de store teams, men på længere sigt lægger det en dæmper på de store ambitioner og muligheden for at få succes i Formel 1.

Mika Hakkinen, McLaren MP4-15. Belgien 2000Mika Hakkinen, McLaren MP4-15. Belgien 2000
Copyright McLaren Media


Et B-team bliver nødt til at begrave sine drømme om en dag at kunne kæmpe med om mesterskabet for altid. Derfor bliver McLaren "aldrig" et B-team for et andet hold. "Ellers bliver vi nødt til at kaste håndklædet i ringen og ville aldrig mere have mulighed for at kæmpe om mesterskabet", forklarer Brown.

"Det er også grunden til, at vi anser det for yderst vigtigt, at Liberty Media kigger denne model grundigt efter i sømmene i forbindelse med regelændringerne for 2021." Brown mener, at alle teams i Formel 1 burde have de samme vilkår for at konkurrere mod hinanden.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Disse kørere kommer under pres i 2019 Vind billetter til Dansk Motorsport Award 2019 »