Brawn: Mercedes & co. skal hjælpe nye motorproducenter

Sportschefen for Formel 1 har fået nok af, at der ikke kommer nye motorproducenter i Formel 1 og vil ændre reglerne, så de gamle motorproducenter skal hjælpe de nye

Ross Brawn . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 17/12 2018 klokken 10:12

Formel 1 har i lang tid været på udkig efter nye motorproducenter til motorsportens kongeklasse. Siden de nye regler om turbomotorer trådte i kraft, har Formel 1 dog været en lukket fest for Mercedes, Renault, Ferrari og senest Honda. Den sidste uafhængige producent var Cosworth, der i 2013 leverede motorer til Marussia. Siden har mange producenter vist interesse for Formel 1, f.eks. Audi, – men heller ikke mere end det.

Med de nye regler fra 2021 kunne der være en ny og bedre chance for at få nye motorleverandører i Formel 1, men allerede nu skændes man om motorreglerne: De nuværende producenter er ikke meget for at skulle skrotte de komplicerede ”Power-Units” på trods af, at den komplicerede teknologi og de ekstremt høje udgifter er netop det, som afholder nye producenter fra Formel 1. Det vil sportchefen for Formel 1 Ross Brawn nu ændre på, og han kræver hjælp til det fra de nuværende motorleverandører.

"De nuværende leverandører vil egentlig ikke have andre med. Men vi har fundet et kompromis", siger Brawn til formula1.com. Og det ser sådan ud: "Der vil være nye regler, som giver nye leverandører og producenter mulighed for at indhente hjælp fra de eksisterende leverandører og producenter. Der vil findes komponenter og teknologier, som skal deles med andre, når der bliver bedt om det."

Der er ganske vist ikke tale om en grundlæggende ændring, men Brawn mener, at det er et skridt i den rigtige retning. "Producenterne har indset, at de ikke bare kan lukke døren for andre. Hvis vi mener det alvorligt, at vi vil have andre producenter eller leverandører med i Formel 1, er vi nødt til at samarbejde om at finde en løsning, så vi kan hjælpe dem i gang."

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hülkenberg: Renault ikke ambitiøse nok Christian Lundgaard tættere på F1 »