Er bilproducenterne på vej væk fra Formel 1?

Bedre batterier, bedre elmotorer og bedre software: Flere bilproducenter betragter i stigende grad Formel E som en udviklingsplatform for deres personbiler. De har ikke længere brug for Formel 1.

Citroën Formula E . Copyright Citroën

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 12/12 2018 klokken 16:12

Når det drejer sig om videns- og teknikdeling, som kan anvendes i almindelige personbiler, har Formel E overhalet Formel 1. Det mener motorsportsdirektøren hos BMW, Jens Marquart. Teknikken i Formel 1 spiller stort set ingen rolle længere for udviklingen af almindelige biler, for den er blevet en lukket fest for de få.

Anderledes ser det ud inden for Formel E. Her foregår der en intensiv videns- og teknikoverførsel fra løbsserien til de serieproducerede biler. Derfor mener Jens Marquardt, at Formel E udgør udviklingsgrundlaget for fremtidige serieproducerede elbiler fra BMW.

Det er ikke kun BMW, der interesserer sig for udviklingsmulighederne i Formel E. Ud over BMW er også Audi, DS, Jaguar, Nissan og Mahindra samt de mindre kendte elbilmærker Nio og Venturi ved at indhente knowhow fra Formel E, så de kan forbedre deres fremtidige elbiler. Mercedes er faktisk også med og repræsenteret af HWA Racelab fra Affalterbach i Tyskland. Teamet fungerer som en slags pladsholder for Mercedes-Benz, indtil de forventes at komme med deres eget fabriksteam i Formel E, når sæsonen 2019/20 begynder.

BMW nævner et konkret eksempel på, hvordan Formel E allerede nu har hjulpet dem med udviklingen af deres serieproducerede biler: Takket være den indhentede viden fra Formel E "er effekten i i3-modellen blevet fordoblet, vægten er blevet halveret og omdrejningstallet har kunnet forøges til 40.000 omdrejninger", siger motorsportschefen hos BMW Jens Marquardt.

”Alt det vi lærer under optimeringen af vores Formel E-racers effektivitet, kan vi anvende direkte i serieudviklingen af fremtidige elbiler for at øge deres rækkevidde", fortæller Marquardt, der både har arbejdet hos Formel 1-motorkonstruktøren Ilmor og var chef hos Toyotas Formel 1-team.
Hos BMW er det desuden det samme personale, som har udviklet komponenterne til Formel E-bilerne og til modellerne BMW i3 og BMW i8.

Audi er på jagt efter den samme viden. Mange af de softwareløsninger, som findes i deres Formel E-racer, anvendes også Audis iE-tron-modeller. Der er f.eks. tale om software, der regulerer batteriernes temperatur og som forsyner elmotoren med strøm efter behov.

Citroën Formula ECitroën Formula E
Copyright Citroën


Inden for Formel E er der dog sat klare grænser for konkurrencen: Mange af de vigtige komponenter er identiske for alle teams, hvilket er med til at sænke udviklingsomkostningerne. For eksempel er chassiset ens for alle teams.

I den nye Formel E-sæson er der dog sket mange nye ændringer: F.eks. den nye litium-ion-batteripakke fra McLaren Applied Technologies. Den vejer 374 kg og har en kapacitet på 52 kWh. Det betyder, at det ikke længere er nødvendigt at skifte bil under løbet. Hvert VM-løb varer nu 45 minutter plus en omgang.

Så spørgsmålet er, om Formel 1 langsomt er ved at miste sin relevans for og sit greb i de store bilproducenter. På det seneste har der også været en del debat om, hvorvidt Formel 1 er blevet for dyrt – bare tænk på pengestriden mellem Haas og Racing Point Force India.

Og så er spørgsmålet, om man som bilproducent virkelig gider investere så mange millioner eller milliarder kroner i en løbsserie, hvor man alligevel kun kommer til at køre bagefter de store etablerede teams som Ferrari, Mercedes og Red Bull.

Til december 2019 bliver Formel E måske endnu mere spændende: I den sjette sæson vil der være bilmærker som Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Jaguar, Renault, Nissan og DS (Citroën) på programmet i Formel E. Det er bilmærker, som de almindelige kunder kender og kan forholde sig til.

Og måske bliver det hele meget mere spændende for Formel 1, hvis bilproducenter som Mercedes-Benz og Renault skulle beslutte sig for at forlade den lukkede F1-fest.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« De bedste billeder fra 2018 - Del 3/3 Toto Wolf anbefaler lukket cockpit til F1 »