Det unge guld i F1: Vejen til motorsportens kongeklasse - del 3/4

F1-sæsonen 2019 står overfor det yngste, men stærkeste felt, sporten længe har set. Derfor bringer BMF1 nu tredje del af serien, hvor vi kigger nærmere på fire af F1-feltets, nyeste og største talenter (3/4)

Singapores Grand Prix 2018 . Copyright Sauber

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 6/11 2018 klokken 13:11

I serien Det unge guld i F1: Vejen til motorsportens kongeklasse, har BMF1 kigget nærmere på nogle af sportens unge stjerner.
I første del kiggede vi nærmere på McLarens nye superstjerne Lando Norris, og i anden del kiggede vi nærmere på næste års Ferrari-kører Charles Leclerc.

I dag bliver BMF1 hos det mægtige Ferrari-team, men vi rykker fokus fra Monaco og få kilometer til højre på landkortet, og kigger nærmere på et talent fra motorsports-glade Italien.

Italienerne har altid været et stolt folkefærd, med en succesfuld historie indenfor motorsport. Derfor vakte det også stor jubel i støvlelandet, at nedenstående racerkører skal repræsentere det italienske flag for et italiensk team.

Antonio Giovinazzi
Antonio Giovinazzi er en 24-årig racerkører fra Syditalien, som blev tilknyttet Ferraris-kørerakademi i 2016, efter at have takket nej til Mercedes-juniorprogram.

I 2006 trådte italieneren ind på motorsportsscenen med et brag, da han som 12-årig startede med at konkurrere i gokart. I sin rookie-sæson formåede han at vinde både det italienske- og det europæiske-mesterskab i gokart.

Antonio Giovinazzi.Antonio Giovinazzi.
Copyright Haas F1


I 2012 rykkede Giovinazzi videre til Formula Pilota China, og gentog rookie-successen fra gokart 6 år tidligere. Italieneren dominerede klassen, og kørte sig til 6 sejre, 7 poles og 13 podiepladser (18 løb). Dermed vandt han overbevisende serien med 229 point, 50 point foran engelske Dan Wells på andenpladsen.

Efter at tilbringe 2014 som rookie i F3-serien, var Giovinazzi i 2015 igen klar til at kæmpe med om titlen i den anerkendte løbsserie.

Til trods for 6 sejre og hele 20 podiepladser (33 løb), var svenskeren Frederik Rosenqvist en lidt for stor mundfuld for italieneren. Giovinazzi sluttede derfor som toer i mesterskabet, men endte foran prominente F1-navne, som Charles Leclerc, Lance Stroll og George Russell.

Til trods for en flot juniorkarriere, var 2016 året, hvor italieneren sparkede benene væk under motorsportsverdenen, med sin imponerende kørsel for Prema Racing i GP2-serien.

Mest imponerende var præstationen i Baku, da Giovinazzi satte pole position, vandt feature- og sprint-løbet, og satte hurtigste omgang i sprint-løbet. Hvilket ikke var sket siden 2012.

Det imponerende ved at vinde begge løb, er at top 8 fra feature-løbet, skal starte omvendt i sprint-løbet. Så vinderen starter som otter, og nr. otte starter forrest.

Antonio Giovinazzi var hurtig i dagens test i BarcelonaAntonio Giovinazzi var hurtig i dagens test i Barcelona
Copyright Ferrari Media


Mest mindeværdigt er sejren i Italien, hvor Giovinazzi satte pole position, men blev diskvalificeret pga. for lavt dæktryk, og derfor startede som nr. 21.
I løbet kørte Giovinazzi på hårdere dæk, og gik derfor ikke ligeså tidligt i pit som de andre kørere.

Efter de andres pitstop skete der et uheld og safety-caren blev sendt på banen. Men safety-caren blev sendt forkert ud, så pludselig var Giovinazzi og to andre kørere næsten en hel omgang foran feltet.

Da løbet blev sat i gang, fik hjemmebanehelten overhalet Malja og Marciello med to flotte manøvrer i sving 1, for herefter at køre sikkert i mål som vinder af løbet.

Med 5 sejre i GP2, og 8 pladser på podiet (22 løb), var han en seriøs bejler til at vinde mesterskabet, helt frem til sæsonens sidste løb. Her tabte han dog titlen med bare 8 point til teamkammeraten, Pierre Gasly (Red Bull-kører i 2019).

Giovinazzi er ikke ny i Formel 1-verdenen. Italieneren var et meget varmt navn, da han fik sin F1-debut i 2017, som stand-in for den skadede Sauber-kører Pascal Wehrlein.

Til sæsonåbningen i Australien kvalificerede Giovinazzi sig lige bag holdkammeraten, Marcus Ericsson, og sluttede løbet på 12-pladsen.

Barcelona 2017 pre-season test. Antonio Giovinazzi i Sauber racerenBarcelona 2017 pre-season test. Antonio Giovinazzi i Sauber raceren
Copyright Sauber F1


Værre gik det dog i næste løbsweekend i Kina, hvor Giovinazzi ødelagde sin Sauber-racer i både kvalifikationen og selve løbet.

De to uheld fjernede noget af hypen omkring italieneren, og derfor har 2017/2018-sæsonerne foregået som test- og reservekører for hhv. Ferrari, Haas og Sauber, samt et enkelt race til det famøse 24-timers løb på Le Mans.

At Giovinazzi er lynende hurtig, hersker der ingen tvivl om. Hvad de færreste ved er, at italienerens store talent ofte har været medvirkende til Ferraris imponerende fart de seneste par år. Det skyldes Giovinazzis intense arbejde i Ferrari-simulatoren, som hjælper teamet med bilens setup til løbsweekenderne.

Charles Leclercs skifte til Ferrari-teamet i 2019, har fået Giovinazzi ind i F1-varmen igen. Derfor har italieneren også fået et sæde ved siden af den tidligere verdensmester Kimi Räikkönen, hos Alfa Romeo Sauber.
Det betyder, at Giovinazzi bliver den første italienske fuldtidsracerkører i Formel 1, siden 2011-sæsonen.

Tyskland Grand Prix 2018. Antonio Giovinazzi som kørte 1. frie træning i stedet for Marcus EricssonTyskland Grand Prix 2018. Antonio Giovinazzi som kørte 1. frie træning i stedet for Marcus Ericsson
Copyright Sauber


Der er ihvertfald ikke nogen tvivl om, at Giovinazzi får kamp til stregen af den hurtige finne, når de til næste år sætter sig til rette i den rød/hvide Sauber-racer fra Schweiz.


Læs videre i morgen, når vi lancerer fjerde og sidste del af BMF1’s artikelserie om Det unge guld i F1, og kigger nærmere på endnu et af Formel 1-feltets, nye unge talenter.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes dårligt placeret HAAS ikke første valg for Rich Energy »