Slut med grid-girls i Formel 1

Med de nye ejere blæser også nye vinde i Formel 1. Det seneste vindpust sender de såkaldte ”grid-girls” ud af sporten. Det er ude af trit med moderne, sociale normer, hedder det.

Gridpiger . Copyright Lotus F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 31/1 klokken 16:01

De har været en uadskillelig del af Formel 1 siden tidernes morgen, men nu er det snart slut. De nye ejere, Liberty Media, har besluttet at sende samtlige grid-piger på en tidlig pension, og kampagnen for at afslutte dette interessante kapitel i F1 starter til marts.

"I løbet af det sidste års tid har vi kigget på en række områder, hvor vi følte behov for opdatering, for at være mere i overensstemmelse med vores vision for denne store sport", udtaler F1s kommercielle direktør Sean Bratches.

Det er slut med kvindelige sikkerhedsvagter i F1.
Copyright Force India


"Selv om praksis med at anvende grid-piger har været en fast del at Formel 1-grandprixer i årtier, mener vi, at denne skik ikke passer med vores brandværdier og klart er i modstrid med nutidens samfundsnormer.”

"Vi tror ikke på, at denne praksis er passende eller relevant for Formel 1 og dens fans, enten det er gamle eller unge, over hele verden," lyder det fra Bratches.

Det er ikke utænkeligt, at nogle fans vil være stærkt uenige med F1-bossen i denne betragtning.

Men ikke desto er konsekvensen af denne beslutning, at det nu er slut med at se smukke piger danne æresvagt for kørerne under parader og på vej til podiet. Kørerne vil med andre ord være fuldkommen ubeskyttede mod omverdenen.

Det vides ikke, om sammenslutningen af F1-kørere vil appellere afgørelsen.

Også under Østrigs Grand Prix må vi klare os uden den uvurderlige hjælp fra det kvindelige personale.
Copyright Pirelli


I Monacos Grand Prix 2015 forsøgte man sig med mandlige modeller som ”grid-boys”, men det blev stærkt kritiseret af flere, bl.a. Ferraris Sebastian Vettel.

”Du kommer dertil og parkerer bilen bag George eller Dave! Hvad er ideen med det?” spurgte eksverdensmesteren.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Toyota bekræfter Alonso til Le Mans Vi er enige med Ecclestone »