Australiens GP: Dagen derpå

Årets første løb er overstået. Vettel var måske en lidt overraskende vinder, men hvad har vi egentlig lært af årets første Formel 1 løb? Her er vores bud på dagen derpå!

Australiens Grand Prix 2017 - Løbsbilleder fra Ferrari . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/3 2017 klokken 21:03

Efter en rodet fredag, en kvalifikation, der viste at Mercedes og især Hamilton, nok ikke havde vist deres sande jeg, kunne man tro, at søndagens løb, ville blive mere af det samme, som vi så det meste af sidste sæson.

Men sådan skulle det ikke gå, det havde folkene fra Ferrari nemlig besluttet sig for.

Sebastian Vettel sikrede sig 2. start placering under kvalifikationen, hvilket betød at han havde mulighed for at ligge præs på Hamilton, helt fra start.

Podiet til Australiens GP - Løbsbilleder fra Mercedes
Copyright Mercedes AMG


At det skulle lykkes så godt, at Hamilton kørte sine dæk hurtigere af end selv Pirelli havde forudset, havde de røde italienere næppe forventet, men det viser, at Mercedes ikke er uovervindelige, hvilket stort set alle, med undtagelse af Mercedes, må bifalde, også selvom man ikke holder med Ferrari.

Her på BMF1 holder vi med sporten, og en sejr til alle andre end Mercedes, var godt for sporten, nu må vi bare se om Mercedes nu er rystet, eller om de kommer stærkt igen i Kina om 14 dage.

Red Bull, og især Daniel Riccardo, havde glædet sig voldsomt meget til Grand Prix’et Down Under. Men det blev en stor skuffelse for hjemmebane favoritten.
Allerede på vej over til startgridden fik han problemer, men selvom der var hurtig vejhjælp og der blev kørt en ekstra opvarmningsomgang, efter rookie Lance Stroll ramte den forkerte startbås, lykkedes det ikke for holdet at få hans bil klar til start.

De fik den dog ud, men det var en kastreret tyr, der ikke fungerede optimalt og desværre ikke holdt ret længe.

Barcelona 2017 pre-season test dag 1. Red Bull. Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Contentpool


For Red Bull var dagen dog ikke så skuffende, som flere havde ventet inden weekenden, som følge af udfordringerne med Renault motoren. Max Verstappen klarede sig ret godt og hjalp også Vettel lidt, da han formåede at holde Hamilton bag sig, på nogle af de vigtige super hurtige omgange.

Australiens Grand Prix 2017 - Haas F1 fredag. Kevin Magnussen. Stemningsbillede fra garagen
Copyright Haas F1


På Kevin Magnussens nye hold, havde Romain Grosjean kvalificeret sig flot, men 15 omgange inde i løbet, ville Ferrari motoren ikke mere.
På første omgang, kolliderede Kevin Magnussen med Marcus Ericsson, efter en ellers forrygende start fra Danskeren.
Begge kørere fik deres biler ud af gruset og hjem til pitten, hvilket betød at de begge kom ud igen, men ingen af dem kom helt til mål.

Så for Haas, var det langt fra en weekend som de havde håbet på, men de viste at de er hurtige og at deres bil kan holde. Nu skal de bare have det til at lykkes for begge kørere.

Lance Stroll i tæt kamp med Jolyon og Stoffel Vandoorne under Australiens GP.
Copyright Williams F1


Mens mange var lidt overrasket over at se Vettel vinde, så var der flere der var overrasket over at se, at McLaren formåede at komme til Q2 og at en af deres biler kom i mål.
Der er fortsat meget arbejde for det udfordret hold, men det så slet ikke så slemt ud som forventet.

Hele 7 biler udgik, ud af de 20 der kom til start. Det er næsten som i 2014. Australiens Grand Prix er hårdt ved biler og kørere, så det er ikke så overraskende og ikke retvisende for hvor stærke de enkelte hold er.

Kina bliver helt anderledes løb, hvilket betyder at det bliver mindst lige så spændende.
Hvis Vettel kan løfte fingeren igen, vil der blive sendt et utroligt stærkt tegn til Mercedes, der vil blive tvunget til at reagere ved at presse deres materiel endnu mere, hvilket øger risici for fejl.

Det tegner til at blive en fantastisk sæson.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Konklusioner fra Australien Australiens GP: Hot or Not »