Sådan gik vintertesten

Formel 1 holdene har afsluttet deres tests op mod Formel 1 sæsonen 2017. Nogle hold kommer til start i Melbourne d. 26. marts, med oprejst pande, mens andre løber febrilsk rundt og forsøger på at finde en løsning. Her er et sammendrag af vintertestene.

Barcelona 2017 pre-season test. Sebastian Vettel i Ferrari . Copyright Ferrari F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 11/3 2017 klokken 09:03

Vintertests er en ting, en anden er når det for alvor gælder. Derfor skal man passe på med at drage alt for store konklusioner, ud fra det vi har set over de sidste 14 dage.

Men, selvom vi før har set hold, holde igen, hvilket vi nok også har set i år, så er der trods alt et par tydelige billeder der tegner sig, inden sæsonstarten d. 26. marts.

Vinderen af åbningsløbet i Australien, vil med meget stor sandsynlighed sidde, enten i en Ferrari eller en Mercedes. Red Bull kan være outsideren, sammen med Williams.

Ferrari og Mercedes har udvist stor styrke. Både hvad angår fart men også stabilitet.
Begge hold har haft problemer undervejs, men ikke noget de ikke har formået at løse under testen, på banen.
Især Ferrari har vist, at de nu vil vinde Formel 1 løb igen. På sidste testdag, lykkedes det Kimi Räikkönen, som den eneste, at sætte en tid der kom ned i 1.18, hvilket er det klart hurtigste der nogensinde er kørt på banen udenfor Barcelona.

Men Mercedes var med fremme og blev noteret for hurtigste tid flere gange, så de kan absolut ikke afskrives.

Barcelona 2017 pre-season test
Copyright Mercedes AMG


Netop Mercedes, eller rettere deres motor, ser igen ud til at være stærk.
Williams og Force India, viste periodisk, at de også kan være med i kampen om podieplaceringer, men der skal en del held til, hvis de skal vinde løb, som det ser ud nu.

Barcelona 2017 pre-season test. Force India
Copyright Force India


Hos Red Bull, ser deres racer ud til at være i en utrolig god balance. Nok den bedste på banen, de mangler bare, som altid kunne man fristes til at sige, power fra Renault maskineriet.
Renault har lavet en ny motor til denne sæson, som virker stærk, men lige mangler det sidste. Det skal dog nok komme, men det er der ikke fra sæsonstart, som det ser ud nu.

Barcelona 2017 pre-season test. Max Verstappen hos Red Bull
Copyright Red Bull Contentpool


På Renaults eget hold, har motoren fungeret dårligere end hos Red Bull, samtidig med at deres bil har haft mange stabilitetsproblemer.
Renault har med sikkerhed, ikke en vinderbil fra sæsonstart, men om de kan få den til at blive en kandidat til toppen af midterfeltet, er slet ikke umuligt.
Især Hülkenberg har vist rimelig gode takter, mens Palmer ikke rigtigt har formået at tage sidsteårs afsluttende momentum, med ind i den nye sæson.

Barcelona 2017 pre-season test. Renault F1. Jolyon Palmer og Nico Hülkenberg
Copyright Renault F1


Toro Rosso har i år, skiftet Ferrari motoren ud med en Renault motor, som søster holdet, hvilket giver god mening. De har ikke haft de store problemer med den.
Også Toro Rosso, må betragtes som et af de bedre hold midt i feltet.

Ovre hos Haas, der kører med de nyeste Ferrari motorer, ser det lovende ud for Kevin Magnussen og Romain Grosjean.
Overordnet har bilen fungeret, med mindre fejl undervejs. Den har været hurtigt og stabil.
Kevin Magnussen har sat de bedste tider, men om det er fordi han er hurtigere end franskmanden, eller om det bare er en del af testplanen, kan vi kun gætte om.
Haas ser dog ud til at have en plads i den øvre del af midterfeltet, hvilket bør sikre point i de fleste løb.

Barcelona 2017 pre-season test. Kevin Magnussen i Haas raceren
Copyright Haas F1


Hvis vi rykker ned mod bunden, så springer Saubers problemer lidt i øjnene. Deres samlede pakke, med sidste års Ferrari motor, har ikke vist sig værende rigtig god. Og netop den gamle motor, må siges at være deres akilleshæl.

McLaren. Barcelona vintertest 2017. Lufthastighedsmåler på raceren. Flow-måler
Copyright McLaren Media


Og så er der den helt store taber af årets vintertest.
McLaren.
Her er der ingen tvivl om, at akilleshælen er Honda motoren.
Det fungerer slet ikke for den japanske motorproducent, der under testene, ikke en eneste gang formåede at kører en fuld løbsdistance uden problemer.
I et forsøg på at finde stabilitet, har de, som i 2015, skruet godt ned for motorens ydelse, hvilket har fået frustrationerne frem, især hos Alonso.
Det er så skidt, at der går rygter om, at McLaren arbejder på at sikre sig en kontrakt med en anden motorproducent, allerede i indeværende sæson. Rygter siger, at Honda kun vil levere motorer til dem til de første oversøiske løb.

Barcelona 2017 pre-season test. Antonio Giovinazzi i Sauber raceren
Copyright Sauber F1


Det vi så kan konkludere, er at der er to hold, der virker til at være stukket af i front. Ferrari og Mercedes.
Lige efter kommer Red Bull og Williams, mens Force India og Haas ser ud til at toppe et meget stærkt midterfelt.
De hold der ser ud til at skulle slås om, ikke at have den bagerste bil i startopstillingen, er McLaren, Renault og Sauber.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« John Surtees er afgået ved døden 83 år gammel Tal fra vintertesten »