Minardi: Manors exit er F1-systemets skyld

FIA Formel 1-flag . Copyright Ewert Foto

Sidste måned måtte Manor smide håndklædet i ringen og stoppe alle aktiviteter. Pengekassen var tom. Tidligere teamejer, Giancarlo Minardi, giver F1-systemet skylden.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 16/2 klokken 13:02



Da Manor F1 Racing i sidste måned annoncerede, at teamet var løbet tør for penge, var det endnu et team i den snart endeløse række, som har måttet opgive kampen om velbetalende sponsorer for at drive det kostbare cirkus. Konsekvensen er 200 medarbejdere uden job.

Nu træder tidligere teamejer, Giancarlo Minardi, frem og udtaler, at skylden for denne og andre konkurser ene og alene kan placeres ét sted: i Formel 1-systemet. Det udtaler italieneren til Autosport.

”Når et team må forlade F1, er det fordi der er en fejl i systemet,” udtaler Minardi, som med sit eget team opnåede 340 F1-starter mellem 1985 og 2005, før fabrikken i Faenza, Italien, blev købt op af nuværende Toro Rosso. Den økonomiske støtte kom fra Red Bull-koncernen.

”Og vi må ikke glemme, at det nuværende system fortsætter helt indtil 2020,”

Pastor Maldonado i en Minardi.
Copyright Minardi


Minardi er overbevist om, at indførelsen af V6-motorerrne med hybridteknologi er hovedårsagen til de små, private teams økonomiske problemer.

”De seneste år har F1 valgt teknologivejen. Med andre ord, at gøre Formel 1 til det ultimative udtryk for teknologi med indførelsen af en ”power-unit”. Det har ført til en stor stigning i omkostningerne.”

”Jeg havde hellere set power-units brugt i langdistanceløb (WEC, red.). Formel 1 er jo hjul-til-hjul-kampe mellem kørerne.”

Det nye 2017-reglement giver Minardi heller ikke meget for.

”I Melbourne vil vi se biler, som, ifølge simulatorerne, er 4-5 sekunder hurtigere. Men hvad skal det gøre godt for?”

Det vil i hvert fald ikke give mere spænding til dem, som sidder på tilskuerpladserne eller dem, som ser det på TV. De vil slet ikke opfatte det.”

Mercedes V6 power-unit.
Copyright Daimler Benz


”Jeg kunne tænke mig, at der kom flere samlede testdage, der kunne fange de fans, som er forsvundet, fordi de har mistet interessen. Vi skal tilbage til banerne og væk fra simulatorerne.”

”Det ville også betyde mindre behov for en masse medarbejdere internt i teamet. Jeg ville forbyde brugen af eksterne teknikere, eksterne ingeniørteams og bytte dem ud med teknikerne på banen.”

”Jeg ville også frigøre flere ressourcer til udvikling af motor og bil – ubegrænset. Og ved pitstop begrænse antallet af de mekanikere, som arbejder på bilen, til otte. Det ville gøre det meget mere spektakulært at se på.”

”Fra et strategisk synspunkt vil dette ville være spændende. Og dertil kommer, at det ville reducere omkostningerne,” lød det fra den 70-årige Minardi.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Breaking: Allison afløser Lowe Wehrlein misser første test »

Formel 1 odds fra Unibet

Vinder Kørernes VM 2017

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando1001.00Spil nu!
Hamilton, Lewis1.85Spil nu!
Hülkenberg, Nico1001.00Spil nu!
Ricciardo, Daniel26.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 1501.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando1501.00Spil nu!
Bottas, Valtteri8.00Spil nu!
Ericsson, Marcus4001.00Spil nu!
Grosjean, Romain501.00Spil nu!
Hamilton, Lewis2.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 501.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Hamilton, Lewis1.25Spil nu!
Vettel, Sebastian1.30Spil nu!
Bottas, Valtteri1.65Spil nu!
Räikkönen, Kimi2.25Spil nu!
Ricciardo, Daniel3.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 26.00Spil nu!

Hold hvorfra den vindende kører kommer fra

NavnOddsSpil
Ferrari2.25Spil nu!
Force India401.00Spil nu!
McLaren-Honda501.00Spil nu!
Mercedes GP1.60Spil nu!
Red Bull Racing12.00Spil nu!

Vinder Konstruktørernes VM 2017

NavnOddsSpil
Ferrari2.75Spil nu!
Force India1001.00Spil nu!
McLaren-Honda2501.00Spil nu!
Mercedes GP1.50Spil nu!

Klik på banneret herunder for at oprette dig med det samme og få op til 1.500 kr i velkomstbonus!

Nedtælling

Næste løb: Kinas Grand Prix
Dato: 9/4 2017 kl 8:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Kinas Grand Prix
Løbsdato:09/4 2017
Bane:Shanghai

Australiens Grand Prix
Løbsdato:26/3 2017
Bane:Melbourne

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. S.Vettel Ferrari
    2. L.Hamilton Mercedes AMG
    3. V.Bottas Mercedes AMG
    4. K.Räikkönen Ferrari
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. F.Massa Williams
    7. S.Perez Mendoza Force India
    8. C.Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
    9. D.Kvyat Scuderia Toro Rosso
    10. E.Ocon Force India
    Se hele resultatet