Er Pirelli på vej ud?

Hvis ikke Formel 1-cheferne senest i dag, mandag, bliver enige om testprogrammet for 2017-sæsonen, kan Pirelli, som har leveret dækkene siden 2011, være fortid i motorsportens ypperste klasse.

Pirelli . Copyright Pirelli

Af: Poul Østergaard Jørgensen (poej@bmf1.dk) d. 18/4 2016 klokken 17:04

Sportens styrende organ mødes i dag mandag d. 18 april for at tage stilling til Pirellis ønske om 25 testdage i 2017. Det nærmest ultimative krav er bl.a. et resultat af de bredere dæk som indføres i næste sæson, et tiltag som forventes at forbedre omgangstiderne med fem til seks sekunder

Paul Hembery
Copyright Pirelli


Pirelli har tidligere klaget over, at der er for lidt tid til at teste ’in-season’, altså når sæsonen er i gang. Når næste sæson foregår på en helt ny dæktype, frygter den nord-italienske dækleverandør nemlig for sikkerheden, hvis man fortsætter med det nuværende test-niveau.

Hvis det ønskede testprogram med 25 dage og fem involverede teams ikke bliver godkendt på dagens møde, ser Pirellis motorsportschef Paul Hembrey ingen anden udvej end at trække sig fra Formel 1.

Paul Hembery
Copyright Pirelli


”Når jeg lander [efter deadline mandag eftermiddag], og hvis ikke jeg har en e-mail der bekræfter, at det er godkendt eller noget andet positivt, så bliver det en helt anden historie, du skal interviewe mig til,” lyder de bastante ord fra Hembery.

”Det er det. Vi kan ikke udføre vores job uden dette. Vi kan ikke levere. Vi bliver bedt om at udføre meget omfattende ændringer, ved at ændre dækkenes køreegenskaber. Dertil skal lægges, at den oprindelige termiske udfordring ændres væsentlig. Nu bliver vi bedt om at fremstille dæk, som er mere holdbare. Det skal være dæk som giver kørerne et større spillerum.”

Pirelli dæk
Copyright Pirelli


”Så det er en kæmpe ændring og store forbedringer af ydeevnen fra dækkene – så tiden løber ud. Vi er allerede midt i april.”

Alle der følger med i Formel 1 ved, at Pirelli ved flere lejligheder har været stærkt kritiseret, siden de blev ene leverandør til sporten - især under sidste års belgiske Grand Prix, hvor flere dækeksplosioner kompromitterede kørernes sikkerhed. Hvem ønsker et sprængt dæk for fuld knald gennem "Eau Rouge", sportens fedeste sving?

Paul Hembery
Copyright Pirelli


Tidligere F1 leverandør Michelin har fået de samme problemer som leverandør til MotoGP i denne sæson.

”Man kan se i andre tilfælde, hvor firmaer kommer ind i sport, at de har store problemer. Vi er i denne sport. Der sker store ændringer. Vi bliver bedt om at foretage store ændringer. Kørerne beder om ændringer, og alligevel bliver vi ladt tilbage uden værktøjerne til at indføre disse ændringer. Folk kan diskutere, om det er nødvendigt at teste, men det er nødvendigt,” lyder det med eftertryk fra den sympatiske englænder.

Bernie og Paul Hembery
Copyright Pirelli Media


”Løsningen vi har nu er god, men det har også taget lang tid at nå dertil.”

Hembery var knap så pessimistisk på pressekonferencen til Bahrains Grand Prix for fjorten dage siden, da han udtalte følgende.

”Det løser sig alt sammen. Vi bliver færdige i næste uge,” lovede han. ”Der var en masse som skulle gå op i en højere enhed. Men vi har fået stor støtte fra FIA, holdene og FOM. Alle arbejder mod et fælles mål, hvilket er positivt.”

Pirellis folk monterer dæk
Copyright Pirelli


”Vi må bare fortsætte. Der er ingen tid at spilde. Vi må formode at det bliver godkendt i F1 Kommissionen: aero reglerne er godkendte, så vi har allerede en god indikation af belastningerne. Jeg ved ikke om andre væsentlige dele vil blive ændret, når vi kommer til mødet i kommissionen. Men når man taler med holdene, forventer man, at den aerodynamiske del er afklaret.”

Sådan var ordene for godt to uger siden, men nu stiger presset for at finde en permanent løsning på test-problematikken, før det er for sent.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault vil forlænge med Magnussen Kinas GP: Dagen derpå »