Kinas GP: Hot or not

Så er det blevet tid til at dele rosende ord ud til dem, der har gjort sig positivt bemærket hen over weekenden, og røde kort ud i tilfælde af det modsatte.

Billeder fra USA 2015 . Copyright Mercedes AMG

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 17/4 2016 klokken 20:04

Det er blevet tid til "Hot or not"-klummen oven på et yderst spændende løb i Kina, ja, skal vi ikke bare sige en spændende weekend i Kina. Da dette er en klumme skal det naturligvis med at det er skribentens holdning, som skinner igennem, men I er naturligvis velkommen til at komme med jeres egen "hot or not" liste i kommentar feltet.

Hot

1: Nico Rosberg. Den tyske Mercedes-kører tog i dag sin tredje sejr i sæsonen og sin sjette sejr i træk, hvis man tæller sidste sæson med også. Det gør man ikke, hvis man ikke har selvtillid eller har troen på sig selv. Derfor er det fedt at se Rosberg høste sejre som han gør lige pt. for han har flere gange været i perioder, hvor han har virket selvdestruerende og det må man sige det er han kommet ud af nu. Sejren i Kina var også meget suveræn og nogen vil måske sige kedelig, men det er jo ikke Rosbergs skyld, at de andre bliver ramt af uheld.

2: Red Bull. De to Red Bull-kørere Daniel Ricciardo og Daniil Kvyat havde et rigtig godt løb i Kina. Ricciardo tog starten og førte gennem det første sving og et par omgange derefter. Daniil Kvyat fik også en rigtig god start, hvis altså man spørger alle andre end Sebastian Vettel. Senere i løbet blev de to røde tyre dog ramt af lidt uheld hist og her, men de sluttede alligevel som nummer tre og fire, så det må siges at være mere end godkendt.

Undertegnede var specielt imponeret over Daniel Ricciardo som virkelig gav Lewis Hamilton baghjul i deres interne duel, hvilket bedst kunne ses da Ricciardo gik forbi Hamilton og Massa efter at Hamilton havde ligget og angrebet Massa i flere omgange uden held. Red Bull-racerne var meget stærke i dag og det skal nok blive en sjov sæson, hvis de kan bevare den fart og styrke de viste i dag.

3: Løbet. Ja selve løbet er simpelthen nødt til at få en plads på denne liste. Hold nu op hvor var det en fedt løb. Ja, Nico Rosberg lå og passede sig selv oppe foran, men alle andre steder blev der gået til den. Der var sammenstød, fede dueller og fantastiske præstationer og det bedste af det hele var at ingen fik ødelagt deres løb af det. Jo, der var nogen som ikke fik den placering de havde tiltænkt sig, fordi de røg ind i noget ballade, men der var ingen som udgik og alle 22 kørere kunne køre i mål. Det er det som jeg et eller andet sted vil kalde et rigtigt racerløb.

Not

1: Kvalifikationen. Af hvad for noget, er der måske nogen som tænker nu, men den er god nok. Ja det var dejligt at have den gamle kvalifikation tilbage, så var man da sikker på at alle havde en fair chance for at komme videre. Mit problem med kvalifikationen fra Kina har nu heller ikke noget med kvalifikationssystemet at gøre, men mere selve kvalifikationen.

Hvad i alverden skulle den lange periode med rødt flag til for? De skulle da bare have fjernet Pascal Wehrleins bil, eller også skulle kvalifikationen have været sat i gang igen. Men næ nej man brugte tid på at tørre banen osv. I min verden er Formel 1 blevet for pivet når det kommer til den slags. Forholdene skal ikke være farlige, men hallo, en våd plet på banen er ikke nok til at have rødt flag i så lang tid.

2: Sebastian Vettel. Tideligere har undertegnede været en del efter Max Verstappen for at være en diva som brokker sig, så derfor skal Sebastian Vettel naturligvis med på "not" listen. Kære Sebastian, der sidder dommere og andre eksperter og ser på tv billederne, så hvis der skal uddeles en straf så skal de nok gøre det. Du skal bare holde din mund og træde speederen i bund. Racerkørere som brokker sig over radioen svare lidt til en fodboldspiller der filmer eller tror han skal hjælpe dommeren med at dømme kampen. Den opførsel klæder ingen, så lad venligt være med det en anden gang.

3: Force India. Nu ved jeg ikke, hvem som gav Nico Hülkenberg ordre om at sænke farten i indgangen til pitten. Det kan være Sergio Perez selv havde besluttet at køre ind, det kan være teamet havde bedt ham om det og samtidig bedt Hülkenberg om at sænke farten. Ja det kan også være det var tyskeren selv som besluttede at komme i pit og køre langsomt i pit indgangen.

Så derfor går denne tredjeplads til hele teamet. At man bevidst kører langsomt på vej ind i pit og sænker de kørere som ligger bag en, det er simpelthen ikke i orden, så må man sende den ene kører ud på en ekstra omgang eller lade ham holde ind i siden. Man skal bare ikke sinke andre, som er på vej i pit. Heldigvis slog "karma", så Vettel overhalede i pit indgangen og Hülkenberg blev straffet. Så kan de lære det.

Det var så mit bud på en "hot or not"-liste. Jeres ser sikkert anderledes ud og det gør jo det hele mere spændende. Så lad mig endelig høre, hvordan jeres liste ser ud.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: Løbsresume - Tredje sejr i sæsonen for R Renault vil forlænge med Magnussen »