Australiens GP: Kvalifikationen LIVE

Vi er klar med årets første kvalifikation LIVE her:

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 19/3 2016 klokken 06:03

I går var præget af dårligt vejr, og i dag truer de mørke skyer også i baggrunden - dog er risikoen for regn kun 20 % til denne session.

Hvis I har glemt den nye kvalifikationsform er en kort opfriskning her:

Q1 varer 16 minutter, og efter 7 minutter skilles den langsomste kører fra. Derefter sorteres den langsomste fra hvert 90. sekund, indtil 15 kørere er tilbage.

Q2 varer 15 minutter og den første skilles fra efter 6 minutter. Derefter kørers igen et 90-sekunders elimineringsinterval, indtil 8 kørere er tilbage.

Q3 starter med eliminering efter 5 minutter og fortsætter hvert 90. sekund indtil kun én er tilbage.

Dækkene, der kan vælges mellem, er supersoft, soft og medium.

Vi er klar med årets første kvalifikation LIVE her:


Q1
Der er kø til at komme ud af pitten som første kvalifikationsrunde starter - Hamilton ude som den første.

Rosberg kører allerede udenfor banen på sin første tællende omgang - Han fortsætter i samme fart, da han ikke kan tåle at afbryde omgangen.

Grosjean laver også bremsefejl allerede i starten - Alle er ihærdige efter at få sat så hurtig en tid som muligt. De er også på supersoft allesammen.

Hamilton sætter tiden 1.26, hvor alle andre er minimum 2 sekunder fra. Räikkönen er den, der kommer tættest på med 0.2 sekunders mellemrum.

Bagerst med 11 minutter igen er Grosjean, som alle kørere har fået sat en tid.

Wehrlein er nu sidst efterfulgt af teamkammerat Haryanto som elimineringen starter.

Wehrlein er derfor første kører elimineret.

Haryanto er i pit og har derfor erkendt at han er næste til at udgå. Gutierres og Button kæmper om at blive den næste igen.

Haryanto elimineres som anden kører og starter derved 21 i morgen.

Button forbedrer sig, sender Grosjean ned lige over Gutierres. Magnussen i fare, men får sat en tid, der rykker ham op et mere sikkert sted- Plads nr. 10.

Gutierrez starter 20 i morgen

Grosjean når ikke over stregen inden næste skal skilles fra, og han har derfor ingen chance for at forbedre sin tid.

Grosjean som 19'er

Kvyat er i pit som han er næste i rækken. Der synes at være en del forvirring omkring den nye kvalifikationsform.

Kvyat ryger ud

Nasr var i pit og kørte for sent ud, og kan derfor ikke nå at varme sine dæk op. Han kører i pit igen og elimineres:

Nasr som 17'er

Palmer, Ericsson og Magnussen alle på banen da de er de næste i fare. Alle andre i pit. Palmer er manden i fare med 40 sekunder igen.

Kun to kørere mangler at blive sorteret fra, hvorfor Kevin netop er på banen for at sikre, det ikke bliver ham.

Sidste mand elimineres først, når tiden (16 minutter) er gået og deres omgang er kørt færdig - Som den gamle kvalifikation.

Palmer når lige akkurat at sætte en bedre tid end Ericsson (og Kevin), så det i stedet er Ericsson, hvis kval slutter nu:

Ericsson slutter Q1 som sidste mand, nr. 16

Dvs. i morgen er bagerste felt:
16. Ericsson
17. Nasr
18. Kvyat
19. Grosjean
20. Gutierrez
21. Haryanto
22. Wehrlein

Vi har en kort pause inden Q2 starter, hvor kørerne forhåbentlig har fået lidt bedre styr på, hvad de egentlig skal.

Marcus Ericsson blev elimineret i sidste øjeblik
Copyright Sauber Motorsport


Q2
Kørernes tider er nulstillet og kørerne har nu 5 minutter til at få sikret sig en lille pause senere. Hamilton igen først på banen, efterfulgt af Rosberg.

Spekulationer går på, om Kvyats eliminering i Q1 var dårlig timing eller om der mon skulle være et teknisk problem. Herfra lignede det blot dårlig timing.

Igen er alle ude på supersoft - Kevin, Palmer og Sainz på brugte.

Hamilton har naturligvis igen den hurtigste tid, som der mangler 2 minutter inden elmininering. Massa, Palmer og Magnussen mangler at sætte tid.

Kevin er bagud i både 1. og 2. sektor, og bliver elimineret hvis han ikke gør det bedre - 40 sekunder igen.

Sidste sektor er bedre end Palmer, men det er ikke nok:

Kevin Magnussen elimineret som 15. mand

Derved er han udkvalificeret af sin teamkammerat.

Palmer når dog ikke langt - Han er næste i rækken til at blive elimineret.

Palmer skilles fra

Buttom, Sainz og Ricciardo er alle på banen for at sikre, de ikke bliver den næste.

Flere andre kørere - deriblandt begge Ferrari - er også på banen for at forbedre deres tid en smule.

At se kvalifikationen på denne måde minder ufatteligt meget om dengang, kvalifikationen var gjort af én omgang fra hver kører på skift. Der er nemlig ikke meget mere end 2-3 kørere på banen ad gangen.

Button elimineret som 13'er

Alonso er gået i pit som Sainz kæmper sin sidste chance for at blive med. Det lykkes og Alonso er næste i rækken:

Alonso slutter 12'er

Hülkenberg næste i fare - Bottas, Pérez og flere andre er dog kørt på banen for at få mere end ét forsøg til at forbedre sig.

Hülkenmberg holder sig lige i vandskorpen - Sætter bedre tid end Bottas, der laver en kørerfejl og ikke kan forbedre sig.

Bottas færdig.

Langt når Hülkenberg dog ikke:

Hülkenberg slutter 10'er

Sidste mand bliver Pérez, som Q2 slutter

Pérez får plads nr. 9

Derved er de næste pladser fundet:
9. Pérez
10. Hülkenberg
11. Bottas
12. Alonso
13. Button
14. Palmer
15. Magnussen

Vi har igen en kort pause inden den sidste runde går i gang.

Jolyon Palmer slog lige netop Kevin
Copyright Renault Sport


Q3
Rosberg leder vejen i Q3, efterfulgt af Vettel, Räikkönen og Hamilton.

Derudover har vi Massa, Ricciardo, Verstappen og Sainz tilbage.

Alle er på supersoft igen, og Massa er langsomst, som Vettel slår Rosbergs tider og bliver foreløbig 1'er.

Så starter elimineringen om 90 sekunder.

Massa ligger til at være første, der elimineres, med Verstappen og Sainz i forsøg på at redde sig.

Massa klarer 5. hurtigste tid med 45 sekunder igen. Ricciardo er nu blevet næste i fare med 30 sekunder tilbage.

Han kan ikke nå en ordenlig tid, så

Ricciardo elimineret til placering 8

Sainz nu i fare, derefter Massa og Verstappen, der også er på banen. Resten er i pit.

Både han, Massa og Verstappen er i pit igen, og derved er Sainz kval slut.

Sainz elimineret

Massa og Verstappen er blevet i pit. De har derfor accepteret deres placeringer, og kun Rosberg og Hamilton er gået på banen allerede nu, med 6:30 tilbage af Q3.

Massa ude

Räikkönen mener ikke, han kan få mere ud af kvalifikationen og stiger ud af bilen. Vettel følger trop. Derved har Rosberg 5 minutter til at forsøge at slå de to Ferrari.

Ligeså lidt overraskende er den næste placering:

Verstappen slutter 5'er.

Rosberg slår selvfølgelig begge Ferrari, så kun Mercedes er på banen. Der er godt nok antiklimaks, som opfinderne ikke havde tænkt på.

Räikkönen elimineret

Vettel 3'er

Rosberg er nu kørt i pit som 2'er. Han kan nå et forsøg til, med 2:30 igen.

Hamilton stiger ud af bilen, Rosberg gør tilsyneladende det samme. Derved er kvalifikationen allerede afgjort med 2 minutter igen.

Alle sidder tilbage med den mest sørgelige følelse, som jeg før tid fastslår at:

Rosberg tager 2. startplacering

Hamilton tager pole position

Vi har de sidste placeringer:
1. Hamilton
2. Rosberg
3. Vettel
4. Räikkönen
5. Verstappen
6. Massa
7. Sainz
8. Ricciardo

Det var derfor - før egentlig tid - afslutningen på kvalifikationen. Hvad synes I? Var det skuffende, eller tror I blot, kørerne skal lære at blive på banen?

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Australiens GP: 3. frie træning. Hamilton tager en Er den nye kvalifikation virkelig så slem? »