McLaren og Honda er (endnu) bedste venner

Selv om det nærmest virker naturstridigt, så er der, ifølge racingdirektøren, ingen sprækker i forholdet mellem McLaren og motorleverandøren Honda, der i den grad har haft problemer med deres 1,6 V6 hybridmotor.

Ungarns GP 2015 . Copyright McLaren Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 7/10 2015 klokken 13:10

De kan stadig mødes over et glas sake som bedste venner, McLaren og Honda – og det på trods af, at den japanske motorleverandør mildt sagt ikke har formået at ramme skiven med deres 1,6 l V6 hybridmotor.

Angiveligt skulle situationens alvor have fremprovokeret et alvorligt krisemøde mellem McLaren Group’s CEO Ron Dennis, Racing Director Eric Boullier og Hondas direktion i forbindelse med Japans Grand Prix, der i øvrigt blev kørt på Hondas egen bane.

Nu står Boullier imidlertid frem og maner enhver snak om krisemøde i jorden og nægter i øvrigt, at der er så meget som bare en lille sprække i de to parters forhold.

Eric Boullier
Copyright McLaren Media


”Der var ikke noget krisemøde,” udtaler McLaren-direktøren til Autosport med henvisning til den selskabelige sammenkomst i forbindelse med Japans Grand Prix for nylig. ”Og for at være helt ærlig og slå det helt fast, så er det simpelthen ikke rigtigt.”

”På alle niveauer i McLaren-Hondas organisation, blandt ingeniørerne, teknikkere, er der absolut samhørighed. Og på ledelsesniveau er det det samme, omend presset er større, fordi vi er nødt til at levere.”

"Det er klart for både McLaren og Honda, at vi ikke kan fortsætte, hvor vi er nu. Vi kan ikke leve med at præstere på dette niveau, men så længe der er pres på, er der ingen revner," understreger Boullier.

Jenson Button
Copyright McLaren Media


På spørgsmålet om Hondas engagement i løsningen af problemerne svarede Boullier: "De har forpligtet sig til at samarbejde med McLaren og Formel 1 i meget, meget lang tid. Det er et virkelig langsigtet engagement, og det har de gentaget mange gange."

Og da samtaleemnet drejer i retning af manden i et af de varmeste sæder i Formel 1, Hondas motorsportschef Yasuhisa Arai, og om hvor godt denne løser sin opgave, var Boullier særdeles diplomatisk.

"Arai-san er ansvarlig for motorsport og for Honda R&D, og han er derfor vores kontakt. Så længe vi taler sammen, lytter og ser ting blive forbedret, så mener jeg, at alt er, som det skal være," lød det fra Boullier.

"Selvfølgelig er han under pres, men F1 er heller ikke let, og især ikke når du kommer fra en anden kultur, og det (F1, red.) er meget domineret af en angelsaksisk kultur, så det er ikke nemt at gøre tingene på en anderledes måde.”

"Men i sidste ende vil vi nå målet, og så vil det være en helt anden historie," lød det fra Boullier.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Salg af F1-aktier nært forestående Tidligere sæsonstart presser Haas F1 »