Webber: Kørerne er på deres laveste

Mark Webber er ude med riven efter FIA og Formel 1 sporten som helhed. Han mener, at kørerne aldrig har været svagere, og at sporten skal mande sig op.

Mark Webber . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 10/9 2015 klokken 08:09

Formel 1 går i øjeblikket igennem en svær periode, hvor mange er utilfredse med den retning, som sporten bevæger sig i. FIA har dog påbegyndt nogle indledende undersøgelser og møder, som skal fastlægge, hvordan man kan fastholde tilskuerinteressen og fremme sportens popularitet i fremtiden.

Mark Webber, der tidligere har kørt hos Red Bull, mener, at mange mennesker har mistet interessen for sporten, og at der skal gøres mange ting for at få bugt med problematikken.

"Jeg talte med Sebastian Vettels far den anden dag, da han var til Sportscar Event i Tyskland, og han sagde, at han ikke længere får gåsehud, når han er med til Formel 1," fortæller Webber til BBC Radio 5.

"Det er en generel trend og en generel følelse fra folk, at vi bliver nødt til at få gjort bilerne mere spændende for kørerne. Vi har brug for, at bilerne er mere spændende, hurtigere og mere larmende - vi skal have dem på et niveau, hvor de ikke er tæt på nogle andre klasser. GP2, som er kategorien under F1, kører lignende omgangstider, det er ikke sådan, det skal være."

"Det fysiske aspekt er nede på det laveste, de nogensinde har været, jeg mener, det ligner en Rugby Union tackling, der bare er 30% blødere."

Et andet område, som efterhånden vokser i Formel 1, og ikke i en positiv retning ifølge Webber, er bestanddelen af betalingskørere i feltet. En ting, som har reduceret omfanget af kørernes kaliber til det laveste niveau, det overhovedet har været på, siger australieren.

"Styrken har aldrig været svagere. Hvis du går fra top 10 og bagud, er der mange, som betaler for at få lov at køre. Det er ikke godt. Vi bliver nødt til at få kørere med den kaliber og dybde, som vi har i fronten, hele vejen igennem feltet."

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Arrivabene: Vettel stabiliserer os Hass F1 tegner kontrakt med Ferrari-reservekører »