Klumme: Hvor svært kan det være?

Motorsport er dyrt - rigtig dyrt. Hvor de fleste blot skal finde et par tusinde kroner til klubkontingent og et par nye fodboldstøvler, skal vores unge racerkørere støve mange tusinde kroner op til hver eneste sæson. Ikke nogen nem opgave, især ikke når erhvervslivet ikke kan se perspektiverne i at bakke dem op.

Jan Jønck i Formel 4 ved Italian Winter Trophy 2014. . Copyright Jan Jønck Presse

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 31/8 2015 klokken 18:08

Når man som undertegnede er dybt fascineret af motorsport, og ved flere lejligheder har haft mulighed for at se, hvad der foregår bag kulisserne, er det mere end almindeligt svært at forstå, hvorfor det danske erhvervsliv fortsat gør sig bemærket med et næsten totalt fravær på de europæiske arenaer.

Med ganske få undtagelser overlader danske virksomheder velvilligt én af de allermest effektive markedsføringsplatforme til udenlandske konkurrenter – og det har ikke kun konsekvenser for erhvervslivet selv; det koster også rigtig mange af de mest lovende danske motorsportstalenter muligheden for at udvikle en international karriere.

Lotus Sponsorvæg med SAXO Bank øverst.
Copyright Allan Haslund


Kurt Thiim, John Nielsen, Tom Kristensen og Jan Magnussen – nogle af de danske navne, for hvem det trods alt er lykkedes at slå igennem internationalt. I dag sætter vi vores lid til Marco Sørensen, Nicki Thiim, Michael Christensen og Kevin Magnussen, og den næste generation er godt på vej med rigtig mange talentfulde kørere.
Når Danmarks størrelse tages i betragtning, så udvikler vi faktisk rigtig mange fremragende racerkørere, men der er desværre alt mange af dem, som aldrig får muligheden for at forfølge en professionel karriere.

Tom K på scenen ved Dansk Motorsport Award 2014.
Copyright Ewert Foto


I modsætning til de mere traditionelle sportsgrene som eksempelvis håndbold, fodbold og tennis, så kræver det nemlig en vis personlig økonomisk formåen at nå til tops i motorsport. Selv Kevin Magnussen har fortsat brug for opbakning fra personlige sponsorer, hvis han igen skal sikre sig et sæde i Formel 1, og det samme gør sig gældende for de mange unge talenter, som kæmper for at etablere sig.

På forunderlig vis er det tilsyneladende ikke gået op for det danske erhvervsliv, hvilke enestående muligheder et sponsorat indenfor motorsport fører med sig. Jeg er selv pressechef for et af vores største unge talenter, og jeg oplever derfor gang på gang de udfordringer, som han løber ind i. Alt for ofte løber vi panden mod en mur og får det indtryk, at et sponsorat mest af alt opfattes som at smide penge ud af vinduet. Hvordan kan det være?

På verdensplan er motorsport almindeligt anderkendt som en af de allermest effektive platforme til både markedsføring og branding; med mange tusinde tilskuere på tribunerne, live TV-transmissioner og streaming på nettet er der garanti for massiv eksponering. Samtidig foregår det i et miljø, hvor parametre som præcision, disciplin og sans for detaljer i dén grad er i højsædet, og hvilken virksomhed vil ikke gerne associeres med det?

Udover de rent kommercielle og markedsføringsmæssige aspekter giver et sponsorat i motorsport også adgang til nogle helt unikke oplevelser for kunder, leverandører, samarbejdspartnere og medarbejdere. Fremfor at sidde på et blæsende dansk fodboldstadion til en middelmådig 1. divisions forboldkamp, kan man pleje sine forretningsforbindelser på de europæiske racerbaner, mens man på nærmeste hold oplever intensiteten og dramaet fra asfalten.

Sponsorlogoer på Kimi Räikkönens Ferrari.
Copyright Ferrari Media


Et engagement i motorsport byder altså både på massiv eksponering, eksklusiv branding og unikke oplevelser i helt særlige omgivelser. Samtidig gør man som virksomhed en reel forskel for en ung sportsmand, som på denne måde får væsentlig nemmere ved at forfølge sine mål og ambitioner. Et forhold som også bør repræsentere en stor CSR-mæssig værdi for den pågældende virksomhed.

Der er kort sagt tale om en decideret win-win situation, men hvad skal der til for at åbne de danske virksomheders øjne for det? Hvorfor er det så svært at få dem til at se mulighederne i det? Hvorfor vælger de gang på gang den ”sikre” løsning og skyder penge i et fodbold- eller håndboldhold – i øvrigt præcis som alle de andre gør?

Årets Kartingkører Nicklas Nielsen ved Dansk Motorsport Award 2014.
Copyright Ewert Foto


Hvordan får man overbevist en potentiel sponsor om, at det er på tide at tænke ud af boksen og gøre noget andet, end man plejer at gøre? Alene det faktum, at man har valgt at støtte en racerkører, i stedet for at gøre som alle andre, bør give en masse opmærksomhed og åbne op for en anderledes dialog med kunder og leverandører. Nye tiltag fører til nye forbindelser og nye vinkler på tingene, og det kan kun føre til øget omtale og opmærksomhed.

Kevin Magnussen med "Jack & Jones" på køredragten. Copyright Renault Sport

Jeg bliver ofte mødt med udtalelser, som antyder, at potentielle sponsorer måske bliver skræmt væk af en idé om, at motorsport er alt for dyrt, og at ”det bidrag, som vi er i stand til at yde, gør næppe nogen forskel.” Jeg kan af egen erfaring sige, at selv mindre sponsorater kan gøre en afgørende forskel for en ung racerkører – hvis man som virksomhed tror, at kun store beløb har nogen værdi, så kan man roligt tro om igen. For en gokart- eller formelkører, som forsøger at lande en aftale med et bedre europæisk team, kan selv et sponsorat på 50.000-100.000 kr. være altafgørende, og hvor langt kommer man reelt med traditionel markedsføring for 100.000 kr.?

Danske Jan Jønck er klar til start i Formel 4 på Eurospeedway Lausitzring.
Copyright Jan Jønck Presse


Ret skal være ret; der findes eksempler på danske virksomheder, som har ”set lyset”. Saxo Bank, Bestseller og Endless Jewelry er nogle af de mest åbenlyse. I et land, som fostrer så mange store talenter, og som i dén grad er afhængig af også at kunne afsætte sine produkter i udlandet, er det imidlertid tankevækkende og svært at forstå, hvorfor denne oplagte mulighed for at nå bredt ud til nogle af de mest attraktive europæiske eksportmarkeder bliver forbigået gang på gang.

RS Competition og Jan Jønck er klar til start i Formel 4.
Copyright Jan Jønck Presse


Vi har masser af unge racerkørere, som weekend efter weekend med glæde agerer levende reklamesøjler i lande som Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og England.

Hvad venter I på, Danmark? Kom nu ind i kampen!
Hvor svært kan det være?

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Popularitet gav ikke Kimi ny kontrakt Uacceptabel situation »