Udskældt benzin-regel på vej ud?

Med en smule held kan vi allerede i 2017 vinke farvel til den forkætrede, 100 kg. benzin pr. løb, regel, måske et trin på vejen til mere seværdige Formel 1 løb.

Af: Poul Østergaard Jørgensen (poej@bmf1.dk) d. 24/2 klokken 15:02



Under det nuværende regelsæt har vi med jævne mellemrum, oplevet kørere som har været nødt til at benytte sig af ”lift and coast” eller på dansk: "brændstofbesparende kørestil". En disciplin som mange dedikerede Formel 1 fans har næret stor uvilje imod.

Flag på Abu Dhabi 2014
Copyright Ewert Foto


Det maksimale benzin flow, maks. 100kg i timen, som også er en del af regelsættet forventes bibeholdt, ved at fjerne loftet over den maksimale mængde brændstof pr. løb håber man at kørerne kan presse hårdt på gennem hele løbet.

Under tirsdagens strategimøde i Geneve, var benzin-reglen et af mødets hotte emner.

”Vi prøver på at opretholde den ”grønne” linje, som vi kan gøre ved at bibeholde benzin-flow begrænsningen, men fjerne maks. mængde reglen,” udtalte McLarens løbsdirektør Eric Boullier.

”Bilerne har hver deres drag level (luftmodstand) og power level (motorkraft), så hvis du kan medbringe mere benzin, betyder det at køreren ikke behøver at spare benzin, men kan køre for fuld speed løbet igennem.”

Eric Boullier
Copyright Allan Haslund


”Dette kan være en af nøglerne til bedre overhalings-muligheder, men det diskuteres stadigt.”

For at mægle mellem Red Bulls ønske om aggressive ændringer for at gøre bilerne op til seks sekunder hurtigere pr. omgang, og Mercedes ønske om at holde status quo, har McLaren forslået en gylden middelvej, tre sekunder hurtigere pr. omgang.

McLarens forslag blev vedtaget af Strategi gruppen med 16 mod 2 stemmer, mens F1 kommissionen godkendte forslaget med 20 ud af 26 stemmer.

Kevin Magnussens tidligere teamchef-Eric Boullier forklarede nogle af detaljerne bag teamets forslag: "Vi har ned-droslet diffuserens indflydelse en smule, mens FIA har arbejdet på vingerne og sådanne ting."

Billeder fra Østrig 2014
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


”Efterfølgende har simulationer vist at farten stiger mellem tre og fem sekunder, afhængig af banen.”

Hastighed alene gør det ikke, bliver det nemmere at overhale, det er det store spørgsmål.

Billeder fra Kinas GP 2010
Copyright Daimler-Benz


Den 42-årige franskmand-Eric Boullier ”Fordi vi tilfører mere downforce under bilen, end gennem vingerne, vil effekten på den efterfølgende bil, for mig, blive mindre en i dag.”

”Nu er for-vingen alt når du er bag en anden mister du alt downforce.”

”Hvis køreren har tilliden til at bremse sent, kan det hjælpe ham med at finde modet til at bremse sent og forøge at passere,” var ordene fra Eric Boullier.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Haas behøver ikke sponsorer Formel 1 testdag 3 - del 1 »

TEMA: Kevin Magnussen

Kevin Magnussen Kevin er tilbage i Formel 1 og Renault har store ambitioner med holdet. Trods en hård start på sæsonen, så sikrede Kevin en 7. plads til Renault i Kinas Grand Prix.

Nu vil tiden vise om 2016 byder på podieplaceringer til Kevin - eller evt. holdkammeraten, Jolyon Palmer.


BMF1 om Magnussen & Renault F1
Se BMF1s kørerside for Kevin, hér:Kevin Magnussen
Læs også alt om Renault:Renault F1


Formel 1 odds fra Unibet

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando301.00Spil nu!
Bottas, Valtteri201.00Spil nu!
Button, Jenson301.00Spil nu!
Ericsson, Marcus4001.00Spil nu!
Grosjean, Romain1001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 2501.00Spil nu!

Vinder af Drivers Championship

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando5001.00Spil nu!
Bottas, Valtteri5001.00Spil nu!
Button, Jenson5001.00Spil nu!
Ericsson, Marcus9001.00Spil nu!
Grosjean, Romain6001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 8001.00Spil nu!

Antal løb vundet i løbet af sæsonen

NavnOddsSpil
11.50Spil nu!
310.00Spil nu!
451.00Spil nu!
5 eller flere251.00Spil nu!
22.30Spil nu!

Klik på banneret herunder for at oprette dig med det samme og få op til 1.500 kr i velkomstbonus!

Nedtælling

Næste løb: Malaysias Grand Prix
Dato: 2/10 2016 kl 9:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Malaysias Grand Prix
Løbsdato:02/10 2016
Bane:Sepang

Singapores Grand Prix
Løbsdato:18/9 2016
Bane:Singapore Street Circuit

Optakt

Optakt

Fredag

Fredag

  • 1. Frie Træning
  • 2. Frie Træning

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. N.Rosberg Mercedes AMG
2. D.Ricciardo Red Bull
3. L.Hamilton Mercedes AMG
4. K.Räikkönen Ferrari
5. S.Vettel Ferrari
6. M.Verstappen Red Bull
7. F.Alonso McLaren
8. S.Perez Mendoza Force India
9. D.Kvyat Scuderia Toro Rosso
10. K.Magnussen Renault F1
Se hele resultatet