BMF1.dk’s Power Rating: Italiens GP

En ny Power Rating er klar, og denne gang fra “Tempio della Velocità” i Monza, Italien.

Italiens Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 14/9 2022 klokken 10:09

På en vis måde var der tale om en forløsning for Red Bull, der siden Sebastian Vettels sejr i 2013 har haft et blandet forhold til Autodromo Nazionale Monza, “Tempio della Velocità”, fartens tempel - nærmere bestemt den traditionsrige bane i Monza Park, lidt nordøst for Milano.

Det var dengang, energidrikproducents team var udstyret med svage V6 hybridmotorer fra Renault og senere Honda, men denne søndag blev det slået fast, at det ikke længere er Mercedes, der sætter standarden i Formel 1, men derimod Red Bull. Og stærkt forbedret Honda-teknologi.

Efter en kvalifikation på P2 samt gridstraf (motorskifte) startede Max Verstappen fra P7, men allerede på første omgang var han oppe på P4 og på femte omgang P2. Herefter var det tydeligt, at RB18’s downforce nærmest havde karakter af knusende dominans overfor Ferrari.



Med kun seks løb tilbage på kalenderen er Red Bull og Verstappen et væsentligt skridt nærmere en gentagelse af sidste års mesterskab. Og denne gang med et ikke-kontroversielt af slagsen.

Charles Leclerc passerede det ternede flag på P2, kun 2,4 sekund efter Verstappen, men det tegner ikke et korrekt billede af styrkeforholdet mellem de to topteams, idet løbet sluttede under en upopulær Safety Car på de sidste 4-5 omgange. Et rødt flag ville havde fyret op under spændingen og kampen mellem Leclerc og Verstappen, men nu fes de sidste omgange ud i ingenting.

Ifølge F1-regulativet var det en korrekt afgørelse med Safety Car i den pågældende situation, men rent sportsligt, set fra tilskuerperspektiv, totalt ødelæggende for spændingen i løbet.



Hos Mercedes kørte George Russell sit eget løb og satte ikke en bremse/speederfod forkert, hvilket gav englænderen sit syvende podie i sæsonen. Det var det bedste Mercedes kunne levere denne søndag.

I den anden sølvpil viste Lewis Hamilton stor styrke ved at rykke fra en startposition som P19 til P5. En sikker indsats i et løb, hvor eksverdensmesteren efter løbet udtalte, at han burde have haft sin iPad med undervejs, fordi han længe lå i et såkaldt DRS-tog - “Trulli Train”s afløser (Jarno Trulli, tidligere F1-kører kendt for at slæbe en hale af biler efter sig).

Carlos Sainz var igen ramt af ‘bad luck’ op til løbet, idet også han havde fået en gridstraf, men Ferrari-køreren formåede på fornem vis at kæmpe sig op fra P18 til P4. Uden gridstraf til spanieren sandsynligvis et dobbelt Ferrari-podie.



Hos Williams var Mercedes-reservekøreren Nick de Vries trådt som F1-debutant og vikar for en sygdomsramt Alex Albon, og den unge hollænder kørte et bemærkelsesværdigt flot og modent løb, hvor Nicolas Latifi, i den anden Williams, endnu engang blev udstillet som feltets absolut mindst talentfulde kører.

De Vries var totalt smadret efter løbet (se herunder) men sluttede på P9 og dermed i pointene. Latifi på P15.



Endnu engang viste Monza sig som en højhastighedsbane, der ikke passede Haas VF22. Således sluttede Kevin Magnussen på P16 i et løb, som reelt blev ødelagt for danskeren, da han modtog en 5-sekunders straf for ‘gaining a position’ efter at være blevet skubbet af banen på første omgang af Valtteri Bottas. Besynderligt, at pitvæggen ikke bad Magnussen give de fire pladser tilbage igen.

Til gengæld viste Mick Schumacher i den anden Haas stor modenhed med flere flotte overhalinger og sluttede på en, i den grad, godkendt P12.



Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Giv gerne din egen mening til kende herunder eller på vores Facebook-side

Nr. Kører Point Std.afvigelse
1. Charles Leclerc 9,8 0,24
2. Max Verstappen 9,8 0,22
3. Nick de Vries 9,4 0,43
4. Carlos Sainz 9,4 0,37
5. George Russell 9,2 0,23
6. Lando Norris 9,0 0,11
7. Lewis Hamilton 8,5 0,77
8. Pierre Gasly 7,9 0,42
9. Mick Schumacher 7,9 0,65
10. Fernando Alonso (DNF) 7,7 0,26
11. Sergio Perez 7,6 0,43
12. Daniel Ricciardo (DNF) 7,6 0,44
13. Esteban Ocon 7,6 0,61
14. Guanyu Zhou 7,3 0,40
15. Valtteri Bottas 7,0 0,50
16. Lance Stroll (DNF) 6,7 0,66
17. Yuki Tsunoda 6,3 0,33
18. Sebastian Vettel (DNF) 4,9 0,66
19. Kevin Magnussen 4,9 0,70
20. Nicolas Latifi 3,7 0,44


OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Räikkönens løbsingeniør til Magnussen Kørermarkedet lige nu »