Det blev en begivenhedsrig grandprix-weekend i Mexico City, hvor årets femtesidste Formel 1-løb blev afviklet og hvor man bagefter kan konstatere, at spændingen om udfaldet af årets verdensmesterskab blev fastholdt.
Læs vores Power Rating fra Mexicos Grand Prix herunder – men først nogle nedslag på udvalgte køreres indsatser.
Toppræstationerne
Normalt er det risikabelt at starte fra pole i Mexico City, men det havde Lando Norris åbenbart glemt. McLaren-køreren fik en perfekt start, og der fra så han sig faktisk ikke tilbage. En sejrsmargen på 30 sekunder over Charles Leclerc i Ferrari siger alt.
Lando Norris vinder Mexicos GP 2025
Copyright McLaren Media
Norris vendte dermed tilbage til toppen af kørernes mesterskab og fører nu med et enkelt point foran holdkammeraten Oscar Piastri.
En plads længere var Oliver Bearman længe aspirant til P3, dog godt hjulpet af Lewis Hamilton 10-sekunders tidsstraf. Haas og Bearman valgte en to-stop-strategi, der holdt Russell på afstand, men da en firedobbelt verdensmester overhalede Haas-køreren, blev opgaven trods alt for overvældende.
Ikke desto mindre fuldt fortjent topplacering til Bearman i vores Power Rating og som dagens favorit i dagens F1 afstemning.
Under starten ramte Leclerc sin holdkammerat i den anden Ferrari og blev fanget mellem ham og Max Verstappen. Han slap dog med skrækken og genvandt andenpladsen. Med hjælp fra en sen virtuel Safety Car lykkedes det monegaskeren at holde Verstappen bag sig og sikre sig P2, hans anden i streg.
Charles Leclerc med pokalen efter sin andenplads i Mexicos GP 2025
Copyright Ferrari Media
Verstappen kørte et sikkert men måtte på dagen erkende, at Lando Norris var i en liga for sig. Efter Hamiltons straf blev det derfor en sikker P3 til verdensmesteren.
Mellempræstationerne
Kimi Antonelli var også en af dem, som drog fordel af den dramatiske start, hvor Hamilton, Verstappen og Russell kæmpede om føringen. Han adlød en teamordre om at lade Russell passere, som forsvar mod Piastri. Planen var dog temmelig forsinket og Antonelli bad om at få byttet igen og kørte sig op på sjettepladsen i et velkørt løb.
For første gang siden sit sprintpodie i Kina fornemmede Lewis Hamilton en chance for sit første "rigtige" Ferrari-podium, men hans håb gik op i røg på grund af førnævnte tidsstraf på 10 sekunder (for at have forladt banen og opnået en fordel i kampen med Verstappen i sving 4).
En jublende Lando Norris efter sejren i Mexicos GP 2025
Copyright McLaren Media
Hamilton kæmpede sig dog heroisk tilbage i top 10, trods en mulig skade på bunden af bilen, og sluttede på en godkendt P8. I øvrigt for tredje gang i fire løb, men det kunne være blevet til P3.
Gabriel Bortoleto gjorde en flot indsats i Kick Sauber, hvor brasilianeren hentede sit 19. point efter en flot manøvre, hvor han overhalede Isack Hadjar i Racing Bulls. Alt i alt en smuk rookie-sæson for den 21-årige kører.
Bundpræstationerne
Alex Albon kan ikke være tilfreds med sig selv, og man bliver lidt træt af at høre thai-britens konstante jammer på radioen. Denne gang med et udbrud om den "værste strategi nogensinde", da han blev bedt om bytte plads med Carlos Sainz i den anden Williams. Det blev til P12 i et svagt løb.
Lando Norris lykønskes af Max Verstappen efter sejren i Mexicos GP 2025
Copyright McLaren Media
Lance Stroll mistede (igen) kontrollen over sin Aston Martin, denne gang i sving i på første omgang og gik i spin. P14 var det bedste, han kunne opnå, men med far Lawrence i formandsrollen for Aston Martin sidder canadieren i sædet, indtil han går på folkepension.
Hverken Pierre Gasly eller Franco Colapinto kunne udrette meget i de langsomme Alpine-racere, som sluttede på de sidste to pladser i søndagens hovedløb.
Power Rating
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation (20%), sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
| Nr. |
Kører |
Rating |
Std.afvigelse |
| 1. |
Lando Norris |
10 |
0 |
| 2. |
Oliver Bearman |
10 |
0,1 |
| 3. |
Charles Leclerc |
9,7 |
0,3 |
| 4. |
Max Verstappen |
9,7 |
0,5 |
| 5. |
Kimi Antonelli |
8,8 |
0,4 |
| 6. |
Gabriel Bortoleto |
8,2 |
0,2 |
| 7. |
George Russell |
8 |
0,3 |
| 8. |
Oscar Piastri |
7,8 |
0,6 |
| 9. |
Lewis Hamilton |
7,7 |
0,4 |
| 10. |
Esteban Ocon |
7,6 |
0,5 |
| 11. |
Carlos Sainz |
7,2 |
1 |
| 12. |
Isack Hadjar |
7 |
0,3 |
| 13. |
Nico Hülkenberg [DNF] |
6,6 |
0,7 |
| 14. |
Fernando Alonso [DNF] |
6,5 |
0,5 |
| 15. |
Alex Albon |
6,4 |
0,5 |
| 16. |
Pierre Gasly |
6,2 |
0,4 |
| 17. |
Yuki Tsunoda |
5,8 |
0,8 |
| 18. |
Liam Lawson [DNF] |
5,4 |
0,5 |
| 19. |
Franco Colapinto |
5,4 |
0,5 |
| 20. |
Lance Stroll |
5,1 |
0,6 |
Giv din egen mening til kende
på vores Facebook-side.