Binotto indrømmer: Klare FIA-regler koster motorkraft

Ferrari er gået fra at have de stærkeste motorer sidste år til de svageste i år. Nu udtaler Binotto, at det har med præciseringen af FIA’s motorreglement at gøre. Var sidste års motorer så lovlige eller ej?

Singapores Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 17/7 2020 klokken 20:07

Ferraris teamchef Mattia Binotto indrømmer i henhold til det tyske medie motorsport-total.com første gang offentligt, at det er FIA’s præciserede motorregler, der er den direkte årsag til Ferraris svage motorer i år.

Tidligere har Binotto ellers fortalt, at man i år ville satse mere på downforce og anvendte en anden tilgang end sidste år, og at det var derfor, at Ferrari var ikke så hurtig på langsiderne i Østrig.

Men nu forklarer Binotto, at den svage motor er en direkte konsekvens af FIA’s præciserede motorretningslinjer: "Siden sidste år er der blevet indført mange tekniske retningslinjer, som har præciseret bestemte ting. Vi blev nødt til at rette ind efter de retningslinjer,” udtaler Binotto.

Binotto påpeger, at det ikke kun drejer sig om Ferrari men om alle motorproducenter i Formel 1: „Men Ferrari blev nødt til at tilpasse sig helt klart [efter de præciserede regler], og konsekvensen er, at vi har mistet hestekræfter.”

BinottoBinotto
Copyright Ferrari


Ferrari og FIA indgik tidligere på året en hemmelig aftale, der vedrørte motoren hhv. den såkaldte power unit. Flere teams, bl.a. Red Bull og Mercedes mente direkte, at Ferrari snød.

Ferrari modtag da også en meget mild straf, da der blev fundet for meget benzin, ca. 6,6 liter, i Leclercs bil efter Abu Dhabis grandprix sidste. Straffen lød på ca. 375.000 kroner.

Derfor betragter flere af Ferraris konkurrenter italienernes svage motor i år som et direkte bevis på, at Ferrari snød med deres motor sidste år.

I år rammer Ferraris manglende hestekræfter dog ikke kun Ferrari men også Ferraris kunder, Alfa Romeo og Haas.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: 2. frie træning. Vettel hurtigst Ungarns GP: 3 frie træning. Bottas hurtigst »