Bahrains GP: 3. frie træning

Første Formel 1 Grand Prix 2024 nærmer sig, det samme gør årets første kvalifikation. Flere hold er ikke der hvor de ønskede at være, så den 3. frie træning er langt vigtigere end den er, når vi kommer længere hen på sæsonen.

Bahrains Grand Prix 2024 . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/3 2024 klokken 10:03

Sidste år var Red Bull vildt suveræne, gennem hele sæsonen, men noget tyder på, at det nye innovative design, har budt på lidt flere udfordringer end forventet, hvilket betyder at Red Bull skal bruge maksimal tid på banen, for at komme så forberedt til kvalifikationen som muligt.

I den anden ende, finder vi overraskende Alpine, der virker som et hold, der har skudt helt ved siden af skiven med deres nye bil, der virker ude af balance og med en aerodynamik, der udfordre tophastighederne.

Men det var Ferrari, der fortsatte de gode takter, da Carlos Sainz Jr. endte med at sætte sessionens hurtigste tid, mens holdkammerat Leclerc, understregede Ferraris potentiale, ved at slutte som nummer 4, lidt under 3 tiendedele sekund efter Sainz.

Et andet hold, der virkelig har meldt sig ind i kampen fra sæsonstarten, er Aston Martin. Igen er det primært Alonso der tager teten, men Stroll, der i år har været bedre til at passe på sig selv og således er kommet til første løb, uden skader, er også godt med, selvom han i den 3. træning måtte tage til takke med P10.

Aston martin var godt med fra start i 2023, men faldt så tilbage, for at komme godt igen mod slutningen af sæsonen. Noget de ikke ønsker at gentage i år, samtidig med at de har meldt ud, at de faktisk tror på at de har bilen til at udfordre Red Bull, i år.

McLaren har også vist rigtig god styrke, med Norris som den klart stærkeste af de to, men Piastri ligner en der er ved at finde ud af den nye bil og kan blive hård ved Norris.

Norris sluttede på P5 og Piastri på P7 i den 3. træning.

Hos HAAS, ser det langt bedre ud end frygtet. Hülkenberg er uden tvivl den stærkeste af de to. Om det skyldes at Kevin ikke har fundet den rigtige opsætning endnu, eller om tyskeren bare er så meget bedre, må vi vente med at bedømme til efter et par løb.

Hülkenberg sluttede p åP9 mens Magnussen måtte tage til takke med P14. Dog ganske lovende.



Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:30.824 + 0.000 18
2. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:30.965 + 0.141 18
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:31.062 + 0.238 16
4. Charles Leclerc Ferrari
P
1:31.094 + 0.270 17
5. Lando Norris McLaren
P
1:31.118 + 0.294 12
6. George Russell Mercedes AMG
P
1:31.190 + 0.366 12
7. Oscar Piastri McLaren
P
1:31.210 + 0.386 13
8. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:31.248 + 0.424 17
9. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:31.278 + 0.454 13
10. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:31.396 + 0.572 17
11. Daniel Ricciardo RB F1 Team
P
1:31.449 + 0.625 13
12. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:31.452 + 0.628 20
13. Yuki Tsunoda RB F1 Team
P
1:31.631 + 0.807 14
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:31.671 + 0.847 20
15. Alexander Albon Williams
P
1:31.965 + 1.141 17
16. Guanyu Zhou Stake F1 Team
P
1:32.000 + 1.176 17
17. Valtteri Bottas Stake F1 Team
P
1:32.096 + 1.272 16
18. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:32.124 + 1.300 11
19. Logan Sargeant Williams
P
1:32.125 + 1.301 16
20. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:32.382 + 1.558 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bahrains GP: 2. FRIE TRÆNING Bahrains GP: Kvalifikationen »