Aserbajdsjans Grand Prix. FP1

Formel 1 feltet har, for første gang i år, taget nogle omgange på bybanen i Baku, forud for Aserbajdsjans Grand Prix. En træning der var afbrudt af rødt flag.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/9 2025 klokken 12:09

Lando Norris først an, foran holdkammerart Oscar Piastri, i jagten på de hurtigste omgange i Baku, mens Charles Leclerc, lidt overraskende, sluttede på P3.

At Piastri formåede at slutte så langt fremme, var noget overraskende, da han tidligt i træningen, havde hydrauliske problemer med sin McLaren-racer.

For at gøre slemt værre for Piastri, var det tæt på at gå helt galt for ham, da han ramte barrieren i sving 15. Men han slap heldigvis uskadt fra kontakten.

Det gjorde Lewis Hamilton imidlertid ikke, da han også ramte barrieren i sving 15, hvilket gav ham en punktering.

FP1 blev afbrudt med et rødt flag, efter blot 15 minutter, da der var vragdele på banen, i form af små carbon stykker, i sving 16.

I første omgang, var der ikke nogen tydelig ejer til disse dele, men senere viste det sig, at det var Carlos Sainz Jr. i Williams, der havde været lige lovlig tæt på barrieren.

Omkring 13 minutter efter det røde flag kom frem, gik det helt galt for nogle af de lokale marskals, der viftede kort med det grønne flag, for hurtigt herefter at viste med det gule og så tilbage til rødt.

En af banens marskals havde fundet noget gummi, der sad fast på en af banens kerbs, et sted hvor det ikke skulle kunne ske, hvilket fik FIA til at forlange, at man kikkede samtlige Kerbs igennem.

25 minutter skulle der gå uden kørsel på banen, hvilket så også betyder, at vi kan forvente at FP2 bliver noget mere travl.

Kort før FP1 sluttede, var Max Verstappen på vej mod en virkelig god tid, men han låste et par hjul på vej ind i sving 15, hvilket betød at han ikke fik mulighed for at sætte en rigtig hurtig tid.

Det betød, at Verstappen endte helt nede på P7, lige efter Tsunoda i den anden Red Bull, der havde en god formiddag.

Russell sluttede på P4 og Albon på P5.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:42.704 + 0.000 0
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:43.014 + 0.310 0
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:43.256 + 0.552 0
4. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:43.257 + 0.553 0
5. Alexander Albon Williams Racing
P
1:43.563 + 0.859 0
6. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
P
1:43.738 + 1.034 0
7. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:43.790 + 1.086 0
8. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1:43.859 + 1.155 0
9. Liam Lawson Racing Bulls
P
1:43.903 + 1.199 0
10. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1:43.975 + 1.271 0
11. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1:43.985 + 1.281 0
12. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:43.986 + 1.282 0
13. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1:44.087 + 1.383 0
14. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:44.087 + 1.383 0
15. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
1:44.139 + 1.435 0
16. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:44.151 + 1.447 0
17. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
1:44.329 + 1.625 0
18. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1:44.439 + 1.735 0
19. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
P
1:45.299 + 2.595 0
20. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:45.418 + 2.714 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk siden og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER