Aserbajdsjans Grand Prix: 2. frie træning

Formel 1 feltet er taget til Aserbajdsjan, hvor de skal køre på en moderne klassiker af en bane. Her er højdepunkterne fra den 2. frie træning.

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 19/9 2025 klokken 17:09

Formel 1-feltet er taget til Baku, hvor der skal gives gas på en af kalenderens mest spektakulære racerbaner.

Banen er et godt miks af alle elementer, der skaber en god løbsweekend. Der er 20 sving og to DRS-zoner, lange, brede langsider, flot arkitektur, smalle områder på banen, barrierer helt tæt på, og så er det en bybane. Så alt kan ske i Baku.

Banens 6,003 km udvikler sig også hele weekenden, så den er allerede anderledes, end man så i 1. frie træning.

Dækkene til sessionen er de hårde C4-dæk, medium C5 og de bløde C6-dæk.

Vejret er delvist skyet med 24 grader i luften og 32 grader på asfalten, hvilket er samme asfalttemperatur som tidligere.

Der er heftig aktivitet fra start, og der er overraskende mange på soft-dækkene. Det er nok heller ikke det mest attraktive dæk til søndag.

Faktisk er det kun Albon, der er på hard-dækket.

Gult flag efter 5 minutter, men det er bare Lawson, der har været ude på afkørselsarealet i sving 15.

Stroll er utålmodig og forsøger flere gange at overhale en af Ferrarierne ud af pitten, men han bliver blokeret af, at han ikke må overskride den hvide linje.

Hamilton blokerer og kører ligeud i sving 7, men med dækrøg og hvinende bremser formår englænderen at stoppe sin stejlende hingst.

Gult flag igen efter 10 minutter. Bearman forbremser sig på vej ind i den snævre del af banen, men han formår at køre ligeud på afkørselsarealet i en røgsky af dækrøg.

Leclerc er flyvende i sin Ferrari og finder hele 0,4 sek. fra første til andet forsøg. Dermed lægger han sig helt i front af feltet. Han ramte endda væggen med baghjulet på det forsøg.

Bortoleto bliver blokeret af den ene Mercedes, som havde lagt sig lige midt i racelinjen.

Gasly får en udskridning i svinget og korrigerer, men franskmanden formår at redde raceren og dermed sit forsøg på at sætte en god tid.

Hamilton lægger sig i front på medium-dækket, til trods for at Leclerc og Norris er på soft.

Leclerc er ude og kysse væggen igen, og denne gang går det hårdt ud over venstre bagdæk. Men ligesom sidst kan monegaskeren fortsætte sin omgang. Han vælger dog at pitte, så mekanikerne kan tjekke raceren. Det kan nemlig hurtigt beskadige en fælg eller dele af ophænget, når det sker.

Halvvejs inde i sessionen er Norris på en flyvende omgang, da han skrider ud med bagenden i sving 4 og rammer hårdt med det venstre baghjul. Han har smadret fælgen og helt sikkert knækket noget i ophænget, så han er ikke helt så heldig som Leclerc.

Bilen kører i hvert fald helt skævt pga. den beskadigede venstre side, og McLaren-raceren sniger sig i pit. Det går dog langsomt. Hjulet er helt skævt på bilen, så der er nogle mekanikere, der kommer på overarbejde. Ophæng osv. er nemme nok at få udskiftet, men det største problem er, hvis gearkassen er skadet. Den kan potentielt godt udløse en straf, alt afhængig af hvornår Norris sidst fik skiftet den.

36 minutter inde i sessionen gentager Piastri trenden ved at ramme væggen med det højre baghjul. Derfor beder pitten ham om at køre langsomt i pit.

Samtidig sniger Leclerc sig tilbage i front af hele feltet på sit soft-dæk.

39 minutter inde sniger Bearman sig ind på en fjerdeplads, hvilket er imponerende. Bearman er jo også kun to strafpoint fra at få en løbskarantæne.

Gult flag: Leclerc forbremser sig og fortsætter ud på afkørselsarealet. Han kan dog lave en u-vending og køre ud på banen igen.

Sessionen slutter uden større drama fra kørerne.

Hamilton slutter i front foran teamkammeraten Leclerc. De slutter hele 0,4 sekunder foran de næste to i rækken, nemlig de to Mercedes.

Bearman slutter på en flot femteplads, en enkelt plads foran Verstappen.

Du kan se hele stillingen i tabellen herunder:

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:41.293 + 0.000 0
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:41.367 + 0.074 0
3. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:41.770 + 0.477 0
4. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:41.779 + 0.486 0
5. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
M
1:41.891 + 0.598 0
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:41.902 + 0.609 0
7. Liam Lawson Racing Bulls
M
1:41.989 + 0.696 0
8. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:42.167 + 0.874 0
9. Alexander Albon Williams Racing
S
1:42.177 + 0.884 0
10. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:42.199 + 0.906 0
11. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
M
1:42.255 + 0.962 0
12. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:42.295 + 1.002 0
13. Isack Hadjar Racing Bulls
M
1:42.443 + 1.150 0
14. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
M
1:42.444 + 1.151 0
15. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
M
1:42.561 + 1.268 0
16. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
M
1:42.674 + 1.381 0
17. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:42.771 + 1.478 0
18. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:42.820 + 1.527 0
19. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
S
1:42.967 + 1.674 0
20. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
M
1:43.322 + 2.029 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.