Hypersoft blev afgørende for Mercedes

Pirelli’s blødeste dæk, og det dæk der slides hurtigst, blev som ventet dækket de hurtigste tider blev sat på under lørdagens kvalifikation. Mercedes eksperimenterede med ultrasoft i Q2, men lå på et tidspunkt til at blive elimineret med begge biler.

Lewis Hamilton #44 Monaco 2018 . Copyright Mercedes AMG GP

Af: Lasse Andkjær Nielsen (lan@bmf1.dk) d. 26/5 2018 klokken 19:05

Mercedes indså dog problemet relativt hurtigt og fik hurtigt sat nogle friske hypersoft-dæk på bilerne, så de kunne få dem sikkert i Q3, hvor de sluttede på hhv. P3 (Hamilton) og P5 (Bottas).

Under pressekonferencen efter kvalifikationen spurgtes Lewis Hamilton til hans oplevelser med ultrasoft-dækket; ”Det var ikke godt” svarede Lewis kort. Dernæst blev han spurgt til hypersoft-dækket hvortil han svarede ”Det er ok.” Meget korte svar fra verdensmesteren.

Monacos Grand Prix 2018 - Daniel Ricciardo tager pole foran Lewis Hamilton og Sebastian Vettel
Copyright Red Bull Contentpool


Der ventes et løb søndag med ét-stop strategier hvilket Lewis synes er kedeligt. Han så gerne at teamsene kunne bruge løs af hypersoft-dækket for at skabe noget spænding i det gadeløb, hvor kvalifikationen er vigtigere end alle andre steder.

Pirelli hypersoft - lyserødt dæk til 2018 sæsonen. Debut i Monaco
Copyright Pirelli


Allerede under torsdagens pressekonference blev der stillet flere spørgsmål til dækket. Bl.a. blev der spurgt til teamchefernes første indtryk af hypersoft-dækket, om de forventede at det ville være afgørende til racet søndag, eller om det blot var endnu et nyt dæk til serien fra Pirelli?

Christian Horner, Red Bull; ”Det er med sikkerhed Pirelli’s blødeste dæk i serien. Der er et stort spring fra hypersoft til ultrasoft. Vi vil se at banen bliver ’kørt ind’ over de næste dage, og når det bliver søndag vil dækket sikkert være fint. Banen har et minimalt slid på dækkene og har ikke hurtige sving som andre baner. Det er derfor vi kører på Pirelli’s tre blødeste dæk hernede.”

Toto Wolff, Mercedes; ”I morges (torsdag red.) var forskellen stor. Vi har kørt med både hypersoft og ultrasoft og der var mere end ét sekund i forskel. Vi har bemærket en del slid på dækket, hvilket var forventet. Vi kunne se det da Ferrari kørte med det. Vi bemærkede at Red Bull havde en anden køreplan, men som Christian (Horner red.) nævner, vil banen ændre sig, hvilket kan ændre billedet. Jeg finder dækket interessant. Med den nye asfalt, de nye biler og hypersoft-dækket, kommer vi til at se nogle ’mind-blowing’ omgangstider.”

Torsdagens pressekonference i Monaco /LAN
Copyright Bil Magasinet BMF1

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin: "11-12 biler skal helst udgå..." En trykket Hamilton »