Vi skal nok få overhalinger

Nogle personer frygter, at det bliver sværere at overhale med de nye biler, men den frygt er der ingen grund til, mener nogle af de tekniske herre fra Red Bull.

Sauber C36 . Copyright Sauber

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 21/2 2017 klokken 08:02

2017 sæsonen betyder som bekendt at der kommer et nyt reglement, hvilket vi efterhånden har set ved selvsyn et par gange. Williams og Sauber har som bekendt præsenteret deres nye biler, der har fået bredere dæk på og generelt lavet nogle ting, som gør at de får mere downforce. Det faktum at bilerne får mere downforce gør, at det kan være sværere at komme tæt på hinanden, hvilket nogen mener gør det sværere at lave overhalinger. Det er dog ikke alle som mener det bliver sværere at overhale.

Williams FW40.
Copyright Williams F1


For lidt over en uge siden var Kevin Magnussen ude at sige, at han ikke tror det bliver sværere, men at DRSen kommer til at få en større betydning. Den holdning bakkes nu op af Pierre Wache, der er den overordnede chef engineer for Red Bull Racing.

"Et af problemerne med en bredere bil med mere downforce kunne sagtens være, at det bliver sværere at overhale. Omvendt, så betyder en bredere bil også at der er mere drag, hvilket betyder at det er nemmere at blive suget op bag ved din modstander, end det har været de andre år," lyder det fra Wache.

Kevin Magnussen på sit første besøg hos Haas F1 på fabrikken i Banbury, Oxfordshire (UK)
Copyright Haas F1


Pierre Wache er dog ikke ene om at have den holdning hos Red Bull, fordi han bakkes op af deres aerodynamiske-chef Dan Fallows og Paul Monaghan der er chef-engineer for bilerne.

"Det faktum at der er mere downforce burde gøre, at bilerne faktisk kommer tættere på hinanden ude på langsiden, da slipstrømmen gør, at det i teorien burde være nemmere at suge sig ind på hinanden og at man faktisk mod forventning kan kører tættere på hinanden end man lige går og tror," lyder det fra Fallows, mens Monaghan siger følgende.

"Hvis man bare kigger på dækkene og antager at de er nemmere at arbejde med i forhold til deres forgængere, så tror jeg at dækkene i sig selv, vil give os flere overhalinger.

Red Bull fabrikkens Hall of Fame i Milton Keynes
Copyright Red Bull Media


Der er altså flere forskellige holdninger til om de nye design vil gøre det sværere eller nemmere at overhale. Set udefra er det svært at se hvem der kan have ret, fordi argumenterne på begge sider, giver jo god mening. Derfor er der ikke andet et gøre, end at vente og se hvad der sker om en god måneds tid, hvor Formel 1-sæsonen 2017 går i gang. Ind til da kan man blot læne sig tilbage og nyde præsentationerne af de nye biler. I dag er det Renault som præsenterer deres nye bil og der har BMF1 sendt Allan og Nicolai et smut til London, for at dække præsentationen.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Horner: Vi kan udfordre Mercedes... hvis Micro Fittipaldi til Ferrari »