Vettel om sit andet pitstop: Ikke andre muligheder (opdateret)

For fans og medier virkede det umiddelbart som en fejldisposition, da Ferrari kaldte Sebastian Vettel ind til sit andet pitstop, men der var ikke andre muligheder, siger eksverdensmestren, som dermed mistede en podieplacering.

Kinas Grand Prix 2018 . Copyright Ferrari

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 14/5 2018 klokken 12:05

Hvad der længe lignede en sikker podieplacering for Sebastian Vettel, Ferrari, endte med en utilfredsstillende fjerdeplads efter Max Verstappen i Red Bull.

I starten kom Vettel ellers foran Valtteri Bottas, Mercedes, en position tyskeren beholdt efter et lidt for langsomt Mercedes-pitstop, hvor han elegant klemte sig forbi Kevin Magnussen umiddelbart foran pitudkørslen og dermed lige foran næsen af den sølvgrå Mercedes.

Men halvvejs i løbet, under Virtual Safety Car, blev Vettel kaldt i pit til et dækskifte til medium, hvilket sendte ham ned på fjerdepladsen hvormed Ferrari-køreren kunne vinke farvel til en ellers sikker fjerdeplads.

Manøvren lignede en klar fejldisposition, men det afviste Vettel i et interview med Sky Sports F1, som spurgte eksverdensmesteren, om han var enig med pitmuren.

"Ja, for rådet var, at det ikke var muligt at blive ude," udtalte Vettel.

Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari


"Vi brugte dækkene hurtigere end de andre, selvom det selvfølgelig ser anderledes og forkert ud."

Efterfølgende gik tiden med at forfølge Verstappens Red Bull-racer, som kørte med en ødelagt venstre forvinge, men tættere end 1,5 sekund kom Ferrarien ikke.

"Alt i alt var vi lidt hurtigere, og vores dæk var også nyere, men efterhånden som omgangene løb ind, havde vi ikke fart nok", indrømmede Vettel.

"Vi var bare ikke hurtige nok. Selv i slutningen af løbet var mine dæk ikke længere gode nok, selvom mine var den nyeste."

"Det har været en udmærket weekend, men vi skal bare forstå, hvad vi skal gøre med dækkene. Det må vi se nærmere på," sluttede Vettel.

Ferrari var dog ikke det eneste team, som var usikker på sine dæk. Således fremgik det af TV-billederne, at Mercedes omgående sendte en "spion" over til Ferraris garage for at checke dækkenes tilstand, inden de blev rullet i sikkerhed for nysgerrige blikke. Men heller ikke her var Ferrari hurtige nok.

Opdatering
Ferrari oplyste mandag eftermiddag, at Vettel, foruden dæksliddet, også fik problemer med sit højre baghjul under pitstoppet, hvilket i sidste ende sendte ham bag Bottas efter stoppet.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Straf til Grosjean Spaniens GP: Dagen derpå »