Toto Wolff: Formel 1 skal være en del af klimabevægelsen!

Mercedes og Renault er enige: Formel 1 bliver nødt til at være primus motor, når det drejer sig om miljøvenlige løsninger og miljøtekniske udviklinger. Kan Formel 1 løse klimakrisen?

Billeder fra Ruslands Grand Prix 2017. Toto Wolff fredag . Copyright Mercedes AMG

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 13/12 2019 klokken 20:12

Klimakrisen har ramt Formel 1. For et par uger siden meddelte Liberty Media i en hensigtserklæring, at Formel 1 skal være klimaneutral i 2030.

Både Mercedes og Renault bakker helt op om tiltagene: „Vi har de meste energieffektive hybridmotorer, og vi kan udvikle mere på dem", siger Mercedes-teamchefen Toto Wolff. Daimler-koncernen investerer hvert år flere millioner euro i udviklingen af hybrid- og batteri-teknologi.

Derfor er det også vigtigt for østrigske Toto Wolff at oplyse den almene offentlighed om, at en Formel 1-racer allerede er mere miljøvenlig end en normal personbil: "Formel 1 er allerede en hybrid-løbsserie. Og bilbranchens fremtid kommer også til at gå i den retning."

Wolff mener, at hybridmotorerne "vil være helt afgørende de næste år": "Formel 1 har altid været kongeklassen inden for motorsport, det gælder også teknikken, som bl.a. har fundet vej til almindelige personbiler.”

I 2019 var stod Formel 1 for ca. 257.000 tons CO2-emissioner iht. beregninger fra Liberty Media. CO2-aftrykket skal nedbringes til 0 inden 10 år, som bl.a. omfatter både 45 % mindre emissioner fra selve logistikken og 27 % fra rejsevaner (fly etc.).

For Renaults teamchef Cyril Abiteboul er selve F1-bilerne kun en del af problemet – transporten fra den ene verdensdel til den anden er en af de største miljøsyndere. Men alligevel er han optimistisk:

"Der findes ingen anden sport, der kan bidrage med klimaløsninger på en bedre måde end Formel 1. Det er vigtig at understrege. Vi har lovet meget, og derfor at det også vigtigt, at vi holder det,“ siger franskmanden.

Renault chef Cyril AbiteboulRenault chef Cyril Abiteboul
Copyright Renault F1


Men Abiteboul er dog godt klar over, at miljøvenlighed koster: "Selvfølgelig kan Formel 1’s løsninger på klimaproblemerne ikke implementeres i alle biler over hele verden, men de udgør i det mindste et element i løsningen på problemet."

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton og Rossi byttede racere Medie: Vettel måske til McLaren »