Steiner: Jeg blev for længe hos Haas

For få uger siden havde Günther Steiner sin sidste arbejdsdag på kontoret og er nu fortid hos Haas. Han erkende nu, at han selv burde været gået tidligere.

Günther Steiner . Copyright BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 16/3 2024 klokken 09:03

Haas bragede ind på F1-scenen i 2016 med P6 for Romain Grosjean i Australiens Grand Prix og P5 i Bahrain i de to første grandprixer, men i de efterfølgende år kom franskmanden aldrig højere end en på enlig P4 i Østrigs Grand Prix i 2018.

Selv om man ser bort fra Kevin Magnussens sensationelle P1 i kvalifikationen til sidste års grandprix i Brasilien er det støt og roligt gået den forkerte vej. Desværre med en ofte pinligt svag bil, som ingeniørerne aldrig blev helt klog.

Efter en katastrofal 2023-sæson, hvor Haas sluttede i bunden af konstruktørtabellen, løb teamets amerikanske ejer Gene Haas tør for tålmodighed, og med en opringning til Steiner om at blive hjemme fra arbejde, var det slut for den karismatiske teamchef.

BMF1 eksklusivt interview med Günther Steiner, Monza 2018BMF1 eksklusivt interview med Günther Steiner, Monza 2018
Copyright BMF1


Steiner er dog ikke helt ude af Formel 1, idet norditalieneren nu er klummeskriver for F1.com, hvor han i sin første klumme reflekterer over tiden hos Haas F1. Det er der kommet en vigtig erkendelse ud af.

"Livet har været godt, siden jeg forlod Haas forud for denne sæson," skrev han.

"De sidste par uger er første gang i et årti, jeg har været væk fra F1. Denne tid har været god for mig.”

"Jo længere tid der går, jo mere kan jeg se, at jeg blev for længe hos Haas,” erkendte Steiner.

Australiens Grand Prix 2023. Kevin MagnussenAustraliens Grand Prix 2023. Kevin Magnussen
Copyright Haas F1


"Når du træder væk, får du klarhed - og du kan se, hvad du skal gøre. Mens du er der, er du i en form for benægtelse. Du tror, du kan gøre det, men du kan ikke.”

Den tidligere Haas-boss erkendte også, at det efterhånden kneb med entusiasmen, når kampen i hvert løb udelukkende handlede om at holde sig væk fra bundplaceringer.

"Med det, vi havde, kunne du stadig kæmpe for at blive syver, ottende eller niende - men uden de samme våben som de andre fyre kunne du ikke kæmpe om podier", tilføjede han.

Kevin Magnussen. Bahrains GP 2023Kevin Magnussen. Bahrains GP 2023
Copyright Haas F1


“På den lange bane var det ikke det jeg ønskede af livet. Jeg vil ikke blive syver igen. Det har jeg gjort. Jeg vil være i stand til at kæmpe, kæmpe oppe foran.”

"Da Toto Wolff startede hos Mercedes, var teamet på det tidspunkt ikke i toppen. Ja, i begyndelsen havde de fordelen af motoren, men han satte alting rigtigt op for at få succes midtvejs - og de vandt otte konstruktørmesterskaber.”

"Det er det samme med Red Bull. Hvor lang tid tog det for dem at nå dertil? Hvert år blev de ved med at blive bedre. Du har brug for tålmodighed og langsigter planlægning,” lød det fra Günther Steiner.

I dag er Haas’ tidligere løbsingeniør, Ayao Komatsu, tildelt rollen som teamchef, mens Steiner, foruden klummerne, er med på sidelinjen som Tv-ekspert.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Albon forsvarer Magnussen FIA går ind i Horner-sagen »