Spaniens GP: 3. frie træning

Den tredje fire træning i Barcelona viste sig at være endnu en tæt affære.

Max Verstappen. . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 8/5 2021 klokken 13:05

I begyndelsen af træningen kørte Mercedes på de blødeste dæk kontra Red Bull, som kørte på medium-dækket, som gjorde, at Mercedes var de hurtigste i starten af træningen.

Da Verstappen og Red Bull tog soft-dækket i brug var de lige pludselig hurtigere end Mercedes. Hollænderen var over totiendedele hurtigere end Hamilton efter hans sidste forsøg på dækket med de røde sider.

Red Bull-køreren var undervejs irriteret over, at Hamilton kører langsomt i sektor 3. Hollænderen var også frustreret over Hamiltons langsomme opvarmningsomgange i Portugal.

Perez i den anden Red Bull-bil har haft store vanskeligheder med at køre lige op med Verstappen i de første to træninger. Det billede fortsatte i FP3. Perez endte helt nede på tiendepladsen med +0.771. op til sin holdkammerat.

Bottas kunne heller ikke få det til at hænge sammen i den tredje frie træning, hvor han var næsten sekstiendedele fra Verstappen. Dermed sluttede finnen på femtepladsen.

Foran Bottas var det de to Ferrari-kørere, som endnu engang var meget hurtige.

McLaren var også bedre med i dagens træning. Norris og Ricciardo sluttede begge i top 8.

Raikkonen klassificerede sig helt oppe på niendepladsen, efter at han kørte en god omgang på det blødeste dæk. Finnen fik dog også punkteret sit dæk, da han formentlig kørte for hårdt over nogle af ‘pølsekerbsne’.

Teamkollegaeren, Giovinazzi var også godt med i begyndelsen af træningen, hvor han var placeret i top 6. Italieneren faldt dog ned gennem rækkerne, da han ikke forbedrede sin tid på soft-dækket.

Alpine så meget hurtige ud under fredagens to træninger, men i den tredje frie træning var begge kørere udenfor top 10.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:17.835 + 0.000 11
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:18.070 + 0.235 14
3. Charles Leclerc Ferrari
P
1:18.308 + 0.473 17
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:18.410 + 0.575 18
5. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:18.423 + 0.588 15
6. Lando Norris McLaren
P
1:18.494 + 0.659 14
7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:18.535 + 0.700 17
8. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:18.582 + 0.747 21
10. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:18.606 + 0.771 16
11. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:18.662 + 0.827 18
12. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:18.673 + 0.838 21
13. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:18.700 + 0.865 15
14. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:18.877 + 1.042 18
15. George Russell Williams
P
1:19.005 + 1.170 17
17. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:19.363 + 1.528 18
18. Nicholas Latifi Williams
P
1:19.392 + 1.557 16
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:19.999 + 2.164 17
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:20.237 + 2.402 15
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spaniens GP: 2. frie træning Spaniens GP: Kvalifikationen LIVE. Pole nummer 100 »