Singapores GP: 1. frie træning. Ricciardo topper

Bybanen i Singapore, var en udfordring for HAAS, mens Red Bull viste, at det med bybaner er noget de mestre. Der blev givet gas, med mange fejl til følge, heldigvis uden større uheld.

Nico Hulkenberg . Copyright Sauber Motorsport

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/9 klokken 12:09

Noget af det mest imponerende ved at se træning og måske især kvalifikation, fra en bybane, er hvor tæt kørerne kommer på barrerne.

Især Daniel Ricciardo og Sebastian Vettel skiller sig ud her, ved gang på gang at sætte deres racer få cm fra barrieren ved indgangen til broen.

Det formåede Charles Leclerc ikke. Han kom for tæt på og knækkede sit forhjulsophæng.

Men netop de Ricciardo og Vettel, var også dem der dominerede træningen, mens de to Mercedeser kæmpede mere for at ramme det rigtige spor rundt på banen.

Men til slut viste Max Verstappen, at han også turde gå tæt nok på og satte sin Red Bull op som nummer to, dog hele 2 tiendedele sekund efter Ricciardo, der håber på endelig at få en god weekend igen.

Kimi Räikkönen kørte sig op som nummer 4, men var mere end 7 tiendedele sekund langsommere end australieren.

Største overraskelse i dagens første træning, var uden tvivl Renault’s Nico Hülkenberg, der formåede at sætte en meget levende Renault racerbil op som nummer 5, lidt over en tiendedel sekund foran Lewis Hamilton i den første Mercedes.

Hamilton var i starten blandt de hurtigste, men da Red Bull og Ferrari skruede op for tempoet, formåede de slet ikke at følge med. Således vart Hamilton næsten 1,3 sekund efter mesterskabskonkurenten Vettel.

Hos HAAS gik det ikke helt så godt som de havde håbet på. Grosjean placerede sig lige i midten, som nummer 10, mens Magnussen igen måtte se sig slået af franskmanden, da han sluttede nede som nummer 13.

Kevin var dog under en tiendedel sekund langsommere end Grosjean, så helt skidt var det heller ikke.

Kevin sluttede i øvrigt lige foran ham, som han vil holde sig så langt fra som muligt, McLarens Fernando Alonso, der igen så sin holdkammerat, Vandoorne, lukke feltet på 20. pladsen.

Alfa Romeo Saubers Charles Leclerc, imponerede igen, ved at sætte sin racer op som nummer 9, omkring 5 hundrededele sekund hurtigere end Grosjean, mens Ericsson i den anden Sauber, sluttede lige efter Grosjean, på 11. pladsen.

Med noget mere gummi i banen, forventes tiderne at falde markant i den anden træning, der også vil blive afviklet efter mørkets frembrud.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Daniel Ricciardo Red Bull
HS
1:39.711 + 0.000 27
2. Max Verstappen Red Bull
HS
1:39.912 + 0.201 27
3. Sebastian Vettel Ferrari
HS
1:39.997 + 0.286 23
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:40.486 + 0.775 21
5. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:41.105 + 1.394 26
6. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:41.232 + 1.521 28
7. Carlos Sainz Jr. Renault F1
P
1:41.329 + 1.618 23
8. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:41.429 + 1.718 28
9. Charles Leclerc Sauber
P
1:42.035 + 2.324 24
10. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:42.108 + 2.397 21
11. Marcus Ericsson Sauber
P
1:42.408 + 2.697 23
12. Sergio Perez Racing Point Force India
P
1:42.412 + 2.701 25
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:42.452 + 2.741 20
14. Fernando Alonso McLaren
P
1:42.630 + 2.919 23
15. Esteban Ocon Racing Point Force India
P
1:43.177 + 3.466 25
16. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
P
1:43.240 + 3.529 25
17. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
P
1:43.485 + 3.774 30
18. Lance Stroll Williams
P
1:43.849 + 4.138 30
19. Sergey Sirotkin Williams
P
1:44.036 + 4.325 29
20. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:45.160 + 5.449 11
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« 75 til Kevin Singapores GP: 2. frie træning. Kimi topper »