Singapores GP: Løbsresumé. Hamilton vinder

Lewis slog hårdt tilbage i kvalifikationen, efter at de tre træninger var godt domineret af Ferrari. Kunne Vettel slå tilbage, eller har Hamilton sat kurs mod verdensmesterskabet?

Sebastian Vettel . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 16/9 klokken 16:09

Hamilton bevarede overblikket, Vettel tog næsten andenpladsen for næsen af Verstappen, men hollænderen holdt hovedet koldt i de to første sving, men Vettel var ikke sådan at ryste af sig, og tyskeren kørte sig hurtigt forbi, da det begyndte at gå lige ud.

Længere nede i feltet holdt Grosjean fast i sin ottendeplads, mens Perez og Ocon nok ikke ville være perlevenner efter denne søndag. Ocon forsøgte at gå forbi sin teamkammerat på ydersiden, men Perez ville det anderledes og sendte Ocon i væggen, da deres forhjul kom i kontakt med hinanden.

Safetycaren kom naturligvis på banen, mens der blev ryddet op, og Ocons bil fjernet.

På slutningen af omgang fire blev løbet givet frit igen. Verstappen meldte om problemer med motoren over radioen, mens det blev meddelt, at der ikke ville blive gjort mere ved episoden mellem Ocon og Perez. Vettel skulle nu virkelig ud på en mission, men Hamilton kom godt afsted, og det samme gjorde resten af feltet. Verstappen tabte langsomt tid og blev nu udfordret af Bottas, mens Magnussen nede på femtendepladsen havde nok at gøre. Alonso og Sainz profitterede godt af safetycaren og var inde i top 10.

På slutningen af omgang 14, hvor der ikke havde været meget at berette om, gik Vettel i pit og fik monteret ultrasoft. Måske var det et forsøg på at lave undercut på Hamilton, eller også var Vettel's dæk slidt ned til et minimum, som tvang ham i pit. Vettel var herefter nede som nummer syv. Mercedes besvarede Ferrari's udlæg og trak Hamilton i pit omgangen efter. Han fik i modsætning til Vettel monteret softdækkene, hvilket nu bragte to forskellige strategier i spil.
Bottas fulgte trop et par omgange efter, mens Raikkonen endnu ikke havde pittet.

Verstappen kom i pit på slutningen af omgang 17. Ferrari havde umiddelbart regnet med, at Vettel kunne køre forbi Verstappen på strategisk vis, men Verstappen ville det anderledes og holdt tyskeren bag sig. Det så nu lidt mere end almindeligt svært ud for Ferrari og Vettel denne søndag.

Raikkonen kom som den sidste i toppen ind og fik skiftet dæk. Hamilton var komfortabelt i front, mens Verstappen havde godt styr på Vettel, der ikke var i stand til at svare igen på hollænderens forsvar.

Magnussen havde ikke meget at skrive hjem om undervejs, og formåede ikke at gøre særligt væsen af sig i den tunge ende af feltet. Han pittede på slutningen af omgang 26 og fik monteret softdæk, så han kunne køre til enden.

Bedst som man synes, at Singapore var blevet til Singaboring, sørgede Perez for, at publikum vågnede lidt op, da han pådragede sig en punktering på en yderst uklog måde, da han trak direkte til venstre efter en overhaling på Sirotkin, hvilket i stedet betød, at han smadrede direkte ind i siden på russeren. Det betød lidt forskydning i feltet, hvilket skabte et par overhalinger i et løb, hvor Hamilton var i total kontrol. Magnussen stak kortvarigt hovedet frem, men det blev dog ikke til yderligere. Det skabte lidt ravage, da Hamilton og Verstappen skulle køre sig op igennem feltet, fordi de bageste kørere havde travlt med deres eget løb, men det skabte dog ikke større drama. Da der var faldet ro på, modtog Perez en gennemkørselsstraf for sit forsøg på at overhale Sirotkin. Av for røde ører hos Perez i dag. Efter balladen modtog Grosjean også fem sekunder for at have været lidt for langsom til at give plads til Hamilton, da han skulle forbi.

Med 10 omgange tilbage virkede det som om, at det hele var faldet på plads. Hamilton kiggede sig ikke tilbage, havde tre sekunder ned til Verstappen, Vettel var bakket helt af og havde 10 sekunder op, mens Magnussen og Grosjean nok bare gerne ville hjem og slappe af, da de lå hhv. 18 og 15, hvilket måtte være en kolossal skuffelse for særligt Grosjean, der lå til at skulle have samlet point sammen i dag som oprejsning for sin diskvalifikation på Monza. Kevin kunne dog glæde sig over at have sat ny banerekord.

Med seks løb tilbage er der stadig håb for Vettel, der 'bare' skal vinde de sidste seks løb i træk, hvorved han stadig kan vinde verdensmesterskabet med to point ned til Hamilton, der dog ser uhyggelig stærk og stabil ud, og som helt klart har den mentale overhånd. Alonso gav lidt tiltrængt opløftning til McLaren med sin ottendeplads, mens Verstappen nok også var jævnt glad for sin andenplads.

I modsætning til de tidligere løb i Singapore var dette ét af dem, der nok hurtigt bliver et tal i statistikken uden nævneværdig betydning.



Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: Løbet LIVE. Hamilton vinder Kevin: Banerekorden er ikke noget værd »