Så meget kostede det at blive verdensmester i 2018

Går du også med en drøm om at starte dit eget Formel 1-team, sprøjte med champagne på podiet, og stille det store trofæ hjem på kaminhylden når sæsonen er slut? Så giver BMF1 dig svaret på, hvor meget du skal spare op til én enkelt sæson.

Singapores Grand Prix 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 6/10 2019 klokken 17:10

De nuværende verdensmestre fra Mercedes har fremlagt sit regnskab for 2018.

Selvom der er tale om astronomiske beløb, så er det stadigvæk en god forretning for tyskerne.

Det relativt stabile reglement for motorer og aerodynamik har medført at Mercedes har brugt nogenlunde samme beløb som året før.

Prisen for at vinde verdensmesterskabet i F1: £311,4 millioner. En relativt lille stigning på 1,7 millioner pund fra året før.

Indkomsten var også steget med 1,2 mio. pund til 338,4 mio. pund, hvilket betød at det tyske team har genereret et overskud på 13,3 mio. pund efter skat.

Det øgede pres fra konkurrenterne medfører, at Mercedes også har været nødt til at ansætte flere mennesker.

På ét enkelt år voksede virksomheden med 56 mennesker, så de er oppe på hele 968 i 2018. En stor forskel fra de 200 ansatte hos Haas.

Singapores Grand Prix 2019. Mercedes fredagSingapores Grand Prix 2019. Mercedes fredag
Copyright Mercedes AMG


Selvom der er tale om gigantiske beløb for et racerteam, så skal man huske den værdi der ligger i, at firmaet bliver vist til så mange mennesker.

Formel 1 er verdens mest sete sport (udover enkeltstående sportsbegivenheder som OL, og VM i fodbold).

Formel 1 har ca. 400-500 mio. seere pr. løb. Derudover bliver der delt indhold på sociale medier, der gør at indhold fra hvert løb bliver eksponeret til 1 mia. mennesker.

Normalt betaler firmaer i dyre domme for at markedsføre sig.

På den her måde kan de markedsføre sig selv til 1/8-del af verdens befolkning, for relativt få penge.

Hvilket også er årsagen til at Gene Haas valgte at gå ind i F1. Til trods for teamets store investering, så tjente investeringen sig hjem igen meget hurtigt.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hülkenberg afslog HAAS tilbud Yamamoto får 1. frie træning hos Toro Rosso »