Renault og McLaren er sure på Racing Point

Det er en bekymrende udvikling, at den nye Racing Point minder så meget om sidste års Mercedes. Renault og McLaren er ude med riven efter de såkaldte copy-paste-teams.

Racing Point . Copyright Racing Point

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 26/2 2020 klokken 22:02

Racing Points strategi er "en smule bekymrende", mener Renault og McLaren, efter Racing Points RP20 minder ret meget om Mercedes W10 fra sidste år – bare i pink.

Siden testene begyndte i Barcelona har den lyserøde copycat vist sig at være overraskende hurtig. Og det ærgrer resten af F1-midterfeltet.

Racing Point påpeger dog, at man ikke overtræder nogen regler, og at det kun er på billeder, at deres bil ligner den gamle Mercedes. Det er ifølge reglerne heller ikke forbudt at kopiere de andre biler.

RP20 under vintertest onsdag med speciel Mercedes-agtig næse. Sergio Perez i racerenRP20 under vintertest onsdag med speciel Mercedes-agtig næse. Sergio Perez i raceren
Copyright BWT Racing Point


Men Renault og McLaren mener, at Formel 1-teams er ved at miste deres selvstændighed: "Jeg mener, at det er en bekymrende udvikling for sporten,” siger Renault-direktøren Marcin Budkowski til det tyske magasin Motorsport-Total.com.

Lewis Hamilton, Frankrigs GPLewis Hamilton, Frankrigs GP
Copyright BMF1


Hverken tendensen med at kopiere andre F1-biler eller kritikken af denne tendens er ny: Haas har siden 2016 fået masser af kritik for at køre med Ferrari-dele, som de ikke selv har udviklet.

Men Racing Points RP20 er "et nyt kapitel" i den udvikling, siger Budkowski. "Det er FIA’s ansvar at afgøre, om det er i overensstemmelse med reglerne eller ej.”

Den tekniske chef hos McLaren, James Key, er enig: "Selvfølgelig kigger vi på, hvad vores konkurrenter gør, og det er ret åbenlyst, at bilerne kan komme til at minde om hinanden. Men vi prioriterer vores egne udviklinger,“ siger Key, der tidligere har været ansat hos Toro Rosso, som også hentede mange dele fra Red Bull.

Budkowski mener, at udviklingen er med til at undergrave bestræbelserne på at bryde de tre store teams vindermonopol på trods af nye regler fra FIA:

"[De nye] regler er kun blevet ændret en lille smule vedrørende de dele, som må overføres mellem de forskellige teams, og hvad der gælder som værende de enkelte teams intellektuel ejendom."

Der mener Budkowski, at der ikke kommer til at ske de store ændringer på trods af justeringerne i reglementet. Og det skyldes bl.a., at de forskellige teams er fælles om vindtunnellerne, som leverer de samme målinger, og hvilket så gør, at man udvikler de samme dele til forskellige biler.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Test 2 - Dag 1: Kubica hurtigst i Alfa Romeo Dagens kører: Romain Grosjean »